Översikt
Det finns idag fler verktyg och medier än någonsin tidigare för företag som vill nå ut till och kommunicera med sina kunder. Den här inriktningen lär dig bemästra dessa så att du kan arbeta strategiskt med att stärka varumärken och kommunicera säljande budskap.
Du erhåller dels ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv på marknadskommunikation men också ett företagsekonomiskt, eftersom två av kurserna ges i samarbete med Jönköping International Business School.
Studenter som väljer inriktningen Marknadskommunikation går ofta vidare till yrken som marknadskommunikatör, copywriter, social media manager, eventansvarig och projektledare.
Marknadskommunikation är en inriktning till Medie- och kommunikationsvetenskap.
Fakta och behörighet
Kurser inom inriktningen
Nedanstående kurser läses under termin 3 inom inriktningen Marknadskommunikation.
Kommunikation, reklam och marknad 7,5 hp
En introduktion till marknadskommunikation där du får lära dig mer om bland annat omvärlds- och målgruppsanalyser.
Strategic Brand Management 7,5 hp
En kurs med fokus på hur företag kan arbeta strategiskt för att stärka sitt varumärke.
Projekt- och produktionsledning 7,5 hp
Arbete med marknadskommunikation sker ofta i projektform och kräver noggrann planering och styrning. I den här kursen lär du dig hantera både små och stora projekt.
Copywriting 7,5 hp
En praktisk kurs där du lär dig att kommunicera säljande budskap i skriven text.
Intervjuer
Student projects
Kontakta oss
Programansvarig
- Universitetsadjunkt i medie- och kommunikationsvetenskap
Doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap - Högskolan för lärande och kommunikation