Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildnings-systemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildning. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram. Forskningsmiljön består av tre olika teman och en strategisk satsning.
Teman
Skolchefsinstitutet
Öppnas i nytt fönster.
Skolchefsinstitutet finns vid Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. Institutet vänder sig till dem som är ledare för rektorer och förskolechefer i offentlig eller privat verksamhet och har som yttersta syfte att stärka dem i sitt ledarskap.
Forskare
Professorer
Lene Foss
Ole Hansen
Ulla Runesson Kempe
Docenter
Jesper Boesen
Robert Gunnarsson
Karin Renblad
Catarina Schmidt
Forskare och postdocs
Anna-Lena Ekdahl
Åsa Hirsh
Margaretha Häggström
Jonathan Lilliedahl
Sara Hvit Lindstrand
Pernilla Mårtensson
Cathrine Ryther
Mikael Segolsson
Rebecka Florin Sädbom
Doktorander
Susanna Anderstaf
Git Blomberg
Johan Bäcklund
Pontus Bäckström
Heléne Hugo
Maria Helming Gustavsson
Josefin Rostedt
Jabil Seven
Charlotte Öhman
Adjunkter
Monica Carlsson
Eva Dahlqvist
Fredrik Ebefors
Karin Jardmo
Eva-Lena Jonsson
Birgitta Lundberg
Lina Mrak
Ulla-Lena Simonsson
Andreas Widlund
Klas Öhling
Affilierade forskare
Beth Ferholt
Per Håkansson
Norris Krueger
Robert Lecusay
Anna Pauliina Rainio
Hamsa Venkatakrishnan
Projekt
Lista över projekt?
Publikationer
-
Bäcklund, J., Bagga-Gupta, S. (2025). What do universities showcase digitally?: Epistemological-methodological issues and the role of higher educational institutions in the 21st century.
Bandung 12(1), 65-116
-
Milner, A., Bäckström, P., Ernestam, J. (2025). Constructing solidarity through social justice in education: from collaboration and conflict to amalgamation between Swedish teacher unions.
Globalisation, Societies and Education 23(1), 291-309
-
Schmidt, C., Wedin, Å. (2024). Replik: Viktigt att ta hänsyn till olika typer av forskning.
Ämnesläraren
-
Wedin, Å., Schmidt, C. (2024). Kränkande påstående om lärarutbildningen.
Ämnesläraren
-
Hvit Lindstrand, S. (2024). Childrens multimodal language throughout reading of picture books in preschool.
-
Schmidt, C. (2024). The Picture book – a world to experience and communicate about in the primary school classroom.
-
Schmidt, C., Krogstad Svanes, I., Hvit Lindstrand, S., Andersson-Bakken, E. (2024). The Potential of Picture Books in Early Language- and Literacy Education.
-
Schmidt, C. (2024). Bilderboken som språklärande potential i förskoleklassen och årskurs 1-4.
-
Helming Gustavsson, M. (2024). ”Vi får möta hindren tillsammans”: en studie om vadsvensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning.
In: Lena Ahlin, Jonas Asklund, Christoffer Dahl, Maria Freij, Petra Magnusson & Anna Smedberg Bondesson (Ed.), Language and Literature in Education Stockholm: Stockholm University Press
-
Janoušková, S., Bílek, M., Boesen, J. (2024). Barriers and drivers by sustainability school community projects implementation: What changes appeared.
Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology 29(1-2), 39-52
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Who holds the future? Teachers’ work with students’ future thinking, sustainability & technology.
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M. (2024). Diffractive creation: Students’ collaborative writing processes and practices with GenAI.
-
Ekdahl, A., Nord, M., Kullberg, A. (2024). What matters in teaching for students’ learning opportunities of subtraction in the 1–20 number range?.
Scandinavian Journal of Educational Research
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M., Haglind, T., Galbraith, A., Selvander, F., Rangsjö, J. (2024). Futures Day: Framtidsperspektiv och kollaborativt skrivande med GenAI i svensk- och teknikämnet på gymnasiet.
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Students create futures: Diffraction patterns in writing practices and processes with GenAI.
Alla träffar från DiVA (639)