Nyheter
-
Skrivardagar om funktionsnedsättning & samhälle
Under tre inspirerande dagar på vackra Billingen samlades 17 forskare från Hälsohögskolan och Högskolan för Lärande och Kommunikation vid Jönköping University, Mälardalens universitet, Högskolan i Halmstad samt Linnéuniversitetet, för CHILD:s skrivardagar.
Läs mer
-
Att forska tillsammans med ungdomar, hur gör man det?
Att involvera den målgrupp som forskningen berör har under senare år blivit alltmer vanligt. Att målgruppen själv involveras kan innebära större träffsäkerhet i insatser som görs baserat på de resultat som forskningen kommit fram till då målgruppen själva varit involverade. När det gäller forskning som rör barn och ungdomar möjliggör detta också ur barnrättssynpunkt att de ges möjlighet att göra sin röst hörd.
Läs mer
-
Se inspelat webbinarium om att använda appen I AM
I det europeiska forskningsprojektet I AM har lärare och forskare tagit fram en app som kan användas av lärare för att kartlägga elevers olika behov av stöd i skolmiljön. Appen ger förslag på olika insatser som lärare i grundskolan kan ta hjälp av. Nu kan du ta del av det inspelade webbinariet om projektet.
Läs mer
-
Kan en app i klassrummet underlätta inkludering?
Projektet I AM (Inclusive Assessment Map) är ett HorizonErasmus + projekt som forskningsmiljön CHILD medverkar i. Projektet går ut på att skapa och testa en app som lärare kan använda för att fokusera snarare på delaktighetssituationer, än på att kompensera för enskilda tillkortakommanden. Välkommen att kostnadsfritt delta i webbinariet den 1 december där projektet presenteras.
Läs mer
-
Forskarseminarium om förskolan i Portugal
Docent Joana Cadima och doktorand Ana Lemos från University of Porto i Portugal, besöker oss och håller i ett seminarium under tema Den relationella och sociala miljön som kontext för barns utveckling och lärande i förskolan . Det handlar om förskolan i Portugal och den forskning som de bedriver i Porto.
Läs mer
Text