Du kan använda generativa AI-chatbottar som stöd i undervisning och lärande på många sätt. Här guidar vi dig genom att utforska olika användningsfall och exempel. Vi uppmuntrar dig också att få tillgång till och använda chatbottar för att genomföra några exempeluppgifter.

Det här är en Educate-guide som baseras på en modul i Stanford Teaching Commons.

Exempel på pedagogiska användningsområden för chatbotar

Lärare och studenter kan prova många olika sätt att använda en chatbot för undervisning eller lärande. Vi organiserar exemplen nedan enligt sju tillvägagångssätt, ursprungligen föreslagna av Ethan Mollick och Lilach Mollick i juni 2023. Se deras dokument "Assigning AI: Seven Approaches for Students with Prompts" för detaljer om dessa pedagogiska användningsfall.

1. AI som mentor

Vi vet att formativ återkoppling i rätt tid kan hjälpa studenter att lära sig (Metcalfe, 2017). Att ge frekvent återkoppling av hög kvalitet kräver dock mycket tid och ansträngning från dig och ditt lärarteam. En AI-chatbot kan hjälpa dig genom att ge studenterna frekvent, omedelbar och anpassningsbar feedback. Du kan till exempel vägleda dina studenter i att använda chatbotar för att få feedback på strukturen i en uppsats eller för att hitta fel i en programmeringskod. Kom ihåg att du och dina studenter alltid bör kritiskt granska återkoppling som genereras av chatbottar.

2. AI som handledare

Handledning, som fokuserar på kompetensuppbyggnad i små grupper eller en-mot-en-miljöer, kan gynna inlärningen (Kraft, Schueler, Loeb & Robinson, 2021). Effektiva handledare kan använda frågetekniker, problemlösning i samarbete och personlig instruktion för att stödja sina elever. Även om JU tillhandahåller en rad handledningstjänster använder inte alla studenter dem regelbundet; studenter kan använda AI-chatbots som ett komplement till handledningstjänster. Användare kan till exempel uppmana chatbots att generera förklaringar och analogier för begrepp baserat på dina eller dina elevers intressen eller att ställa öppna frågor som uppmuntrar till vidare tänkande. Chatbottar kan vara bättre på att handleda i vissa ämnen än andra, så se till att prova först för att bedöma hur användbara svaren är.

3. AI som coach

Metakognitiva färdigheter kan hjälpa studenter att förstå hur inlärning fungerar, öka medvetenheten om luckor i deras lärande och leda dem till att utveckla studietekniker (Santascoy, 2021). Du kan också integrera metakognitiva aktiviteter i dina kurser med hjälp av en AI-chatbot. Du och dina studenter kan till exempel använda en chatbot för att reflektera över deras erfarenheter av att arbeta med ett grupprojekt eller för att reflektera över hur man kan förbättra sina studievanor. Vi rekommenderar att du först övar på metakognitiva rutiner innan du använder en chatbot, så att du kan jämföra resultaten och använda chatboten så effektivt som möjligt. Tänk på att tonen eller stilen på den coachning som chatbottar ger kanske inte passar alla.

4. AI som lagkamrat

Ett välfungerande team kan dra nytta av enskilda teammedlemmars kompetens, ge socialt stöd och tillåta olika perspektiv. Detta kan leda till bättre prestationer och förbättra inlärningsupplevelsen (Hackman, 2011). AI-chattbottar kan spela ett antal roller inom ett team. Team kan till exempel använda en chatbot för att sammanställa idéer, ta fram en tidslinje för åtgärder eller ge olika perspektiv på eller kritik av teamets idéer. Kom ihåg att ta ledningen när du använder chatbottar för teamprojekt och gör dina egna val när du införlivar det som är användbart och kastar bort det som inte är det.

5. AI som student

Processen med att organisera din kunskap, lära ut den till någon och svara på den personen förstärker ditt eget lärande om det ämnet (Carey, 2015). Du kan införliva den här tekniken i din kurs på ett antal olika sätt. Observera att AI-chattbottar kan fungera som en bekväm stand-in för en student. Du kan till exempel be en chatbot att agera som en nybörjare och ställa frågor till dig om ett ämne. Prova olika uppmaningar och förfina dem så att chatboten svarar på ett användbart sätt.

6. AI som simulator

Förmågan att överföra färdigheter och kunskaper som du har lärt dig till en ny situation kräver abstrakt tänkande, problemlösning och självkännedom. Medveten övning, t.ex. rollspel, kan hjälpa dig att utveckla dessa överföringsförmågor. AI-chattbottar kan hjälpa till med att utveckla scenarier, rollspela en situation och ge feedback. Du kan t.ex. be chatboten att skapa ett realistiskt etiskt dilemma som är tillämpligt på disciplinen eller att spela en roll som patient eller klient i ett relevant scenario.

7. AI som verktyg

I ditt arbete som lärare ingår också många uppgifter som sträcker sig bortom det rent pedagogiska och som inte täcks av dessa exempel. AI-chattbotarnas mångsidighet utgör en del av deras potential. I en nyligen genomförd presentation, "Workshop: Leveraging Generative AI Tools to Support Teaching and Learning" den 1 juni 2023 föreslog Reuben Thiessen från Stanford's Learning Accelerator dessa "tre D:n" för att fundera över hur AI kan stödja ditt arbete. Vi uppmuntrar dig att utforska och dela med dig av hur AI kan stödja ditt arbete, vad det än må vara.

Drömma - Hjälper dig att tänka

  • Exempel på: Brainstorming, konceptutvidgning, konceptkartläggning, gemensamt skrivande, scenariobyggande, simulerande diskussion.

Drudgery - Minska arbetsbördan

  • Exempel: Sammanfatta, rensa data, spåra framsteg, moderera innehåll, syntetiska data, granska och ge feedback

Designa - Designa innehåll

  • Exempel: Generering av lektionsplaner, projektplanering, personalisering av innehåll, tillgänglighetsdesign, interaktiva upplevelser, kartläggning av läroplaner

Observera att även om erfarenhet är viktigt, kräver testning av olika AI-baserade verktyg överväganden och ansvarsfull användning. Läs mer om viktiga överväganden i Förhållningssätt till AI Öppnas i nytt fönster.. Öppnas i nytt fönster.

Få tillgång till vanliga chatbottar

Det finns många olika chatbottar och LLM:er som alla har unika egenskaper och nyanserade skillnader i hur utvecklarna har byggt och tränat dem. Dessa skillnader är dock inte viktiga för vårt syfte att utforska AI-chattbottar. Vi uppmuntrar dig att prova de olika modellerna och närmare bedöma deras styrkor och skillnader när du får mer erfarenhet av dem.

Använda uppmaningar med chatbottar

Du kan kommunicera med en chatbot på många olika sätt. Tänk på dessa förslag när du använder en chatbot.

Samtala naturligt med chatbottar för öppna uppgifter

I samtal med andra människor ber vi rutinmässigt om förtydligande detaljer, upprepar idéer på olika sätt, låter samtalet ta oväntade riktningar och leder andra tillbaka till det aktuella ämnet. Det här tillvägagångssättet kan vara till hjälp vid öppna uppgifter. Om du till exempel använder en chatbot för att reflektera över en ny erfarenhet och fundera över möjliga nästa steg, kan en samtalston ge bättre resultat. Försök att börja på samma sätt som du skulle börja en chattkonversation med en kollega eller bekant.

Ge strukturerade uppmaningar för resultatinriktade uppgifter

I vissa situationer kanske du vill att en chatbot ska generera specifika typer av svar eller bete sig på ett visst sätt. När du uppmanar chatboten på det här sättet ska du använda uppmaningen för att beskriva dess roll, dess mål, eventuella begränsningar (vad den inte ska göra), stegvisa instruktioner, personalisering (vad du vill att den ska fråga dig) och den allmänna pedagogiska rutinen (Mollick & Mollick, 2023). Du kan till exempel använda en chatbot för att öva upp dina kunskaper i spanska nybörjarfraser och uppmana chatboten att ställa en rad frågor som blir allt svårare samtidigt som du får motiverande bekräftelser för korrekta svar och tips för felaktiga svar. Se "Assigning AI: Seven Approaches for Students Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.", with Prompts för exempel på strukturerade uppmaningar.

Ge sammanhang och bakgrundsinformation för att generera mer användbara svar

Den indata du tillhandahåller avgör till stor del chatbotarnas prediktiva svar. Ju mer sammanhang, detaljer och nyanser du ger chatboten, desto mer har den att arbeta med för att generera svar. Till exempel, istället för att fråga "Hur skriver jag en kursplan?", kan du istället säga "Jag är en universitetslärare som utvecklar en ny introduktionskurs om genetik. Kan du hjälpa mig att ta fram en användbar och tydlig kursplan för förstaårsstudenter?" (Gewirtz, n.d.).

Be chatbottarna berätta vad de behöver mer

Chatbots kommer sällan att göra rätt på första försöket. Påpeka misstag och ge den instruktioner för hur man gör det bättre. När du uppmanar en chatbot, fråga den "Vad mer skulle du behöva för att göra den här interaktionen bättre?" (Chen, 2023). Chattroboten kommer sannolikt att be om mer specifika detaljer. Detta kan i sin tur leda till att du ger mer specifika detaljer och instruktioner som kan ge bättre resultat.

Be chatbottar att anta ett perspektiv eller en identitet

Överväg att be chatboten att inta ett visst perspektiv eller en viss identitet. När du till exempel använder en chatbot för att öva på att tillhandahålla stödjande språk som instruktör kan du be en chatbot "Vänligen agera som en orolig förstaårsstudent från en underrepresenterad minoritet som kommer till kontorstid för första gången" (Chen, 2023).

Öva på att använda en chatbot

Praktisk erfarenhet av att använda en chatbot kan hjälpa dig att bättre förstå möjligheterna och begränsningarna med dessa verktyg. Försök att utföra några av följande uppgifter, eller de pedagogiska användningsfallen ovan, för att öva på att använda en chatbot.

Frågor för reflektion

  • Vilka typer av uppmaningar fick dig att komma närmare de resultat du ville ha?
  • Vilka typer av uppmaningar gav felaktiga eller oanvändbara resultat?
  • Finns det uppgifter som chatboten var särskilt effektiv eller ineffektiv på att slutföra?

Ställ till det för AI:n

Be chatboten att ge dig information om ett ämnesområde som du är expert på. Be om alltmer specifik eller obskyr information. Vid vilken tidpunkt ger chatboten användbar information? Vid vilken tidpunkt ger den felaktig eller opålitlig information?

Brainstorm för kreativt skrivande

Börja med att berätta för chatboten att du vill utveckla en fiktiv novell och att du vill ha hjälp med att utveckla dina idéer. Utforska olika delar av berättelsen. Prova olika sätt att interagera med och svara chatboten för att få en uppfattning om dess kapacitet.

Partner för språkstudier

Uppmana chatboten att vara din studiepartner och hjälpa dig att öva på ditt ordförråd. Du kan börja konversationen med: "Jag vill öva upp mina kunskaper om spanska fraser och ordförråd som jag kommer att behöva när jag reser till Buenos Aires i sommar. Jag kommer att vara studenten och du är min stödjande språklärare. Vad mer behöver du för att ordna den här övningssessionen?"

Få hjälp med ett kodningsprojekt

Du kan först använda chatboten för att definiera ett projekt och dela upp arbetet i hanterbara bitar, och sedan klargöra vilken funktion eller rutin du vill arbeta med. Du kan sedan använda chatboten för att generera exempel eller föreslå användbara metoder (Gewirtz, u.å.).

Prova något roligt med chatboten

Fundera på hur du kan leka och ha kul med AI-chatbottar.

  • Skapa ett recept på en ny fusionrätt.
  • Brainstorma idéer för en semester till en fantastisk värld.
  • Skriv en fånig sång eller dikt.
  • Planera en överraskningsfest med tema för en speciell hedersgäst.
  • Spela ett gissningsspel om djur, filmstjärnor eller något annat ämne.
  • Ge låtrekommendationer baserat på dina kreativa beskrivningar.

Carey, B. (2015). How we learn: The surprising truth about when, where, and why it happens. Random House Trade Paperbacks.

Chen, B. X. (2023, May 25). Get the Best From ChatGPT With These Golden Prompts. The New York Times. NYTimes.com. https://www.nytimes.com/2023/05/25/technology/ai-chatbot-chatgpt-prompts.html

Gewirtz, D. (n.d.). How to Write Better ChatGPT Prompts (and This Applies to Most Other Text-Based AIs, Too). ZDNET. https://www.zdnet.com/article/how-to-write-better-chatgpt-prompts/. Accessed July 17, 2023.

Gewirtz, D. (n.d.). How to use ChatGPT to write code. ZDNET. Retrieved July 28, 2023, from https://www.zdnet.com/article/how-to-use-chatgpt-to-write-code/

Hackman J. R. (2011). Collaborative intelligence: using teams to solve hard problems. Berrett-Koehler.

Kraft, M., Schueler, B., Loeb, S., & Robinson, C. (2021, February). Accelerating Student Learning with High-Dosage Tutoring. Annenberg Institute for School Reform at Brown University.

Metcalfe, J. (2017). Learning from errors. Annual Review of Psychology, 68, 465-489.

Mollick, E. R., & Mollick, L. (2023, June 12). Assigning AI: Seven Approaches for Students, with Prompts. SSRN. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4475995 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4475995

OpenAI Platform. (n.d.). ChatGPT Education Documentation. Retrieved July 17, 2023, from https://platform.openai.com/docs/chatgpt-education

Responsible AI at Stanford | University IT. (n.d.). Retrieved October 19, 2023, from https://uit.stanford.edu/security/responsibleai

Santascoy, N. (2021, June 7). Promoting Student Metacognition. Stanford Teaching Commons. https://teachingcommons.stanford.edu/news/promoting-student-metacognition.

Thiessen, R. (n.d.). AI Cases in Education. IT Teaching Resources. Retrieved July 26, 2023

Denna guide har tagits fram av Stanford Teaching Commons: TeachingCommons@stanford.edu. Educate vid Jönköping University har antagit guiden, och enligt share-alike-licensen är den licensierad under Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (attribution, non-commercial, share-alike) och bör tillskrivas i enlighet med detta.

Den svenska versionen av den här guiden är maskinöversatt med DeepL och ett JU-specifik ordlista. Den är publicerad efter mänsklig granskning. Om du hittar fel eller har frågor om översättningen får du gärna kontakta oss.