Sustainable Societies (SUS)
Forskningsmiljön Sustainable Societies består av två teman: Sustainability Education Research (SER) och Social Change and Sustainability (SOS). Den har ämnesmässig utgångspunkt i pedagogik, globala studier samt naturvetenskapens och teknikens didaktik.
SUS arbetar över disciplingränserna med fokus på hållbarhet brett definierat. I praktiken bedriver vi forskning som berör många av de globala målen för hållbar utveckling, från hållbar utveckling och lärande till fredliga och inkluderande samhällen, samt hur hållbarhet och samhällsförändringar är sammanlänkade. Dessutom är Masterprogrammet Global Studies – Sustainable Societies and Social Change knutet till SUS. Därmed syftar SUS till att skapa en livlig forskningsmiljö som både producerar viktig forskning om hållbara samhällen och stöttar utbildningsverksamhet på avancerad nivå vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK). Även samtliga lärarutbildningar vid HLK understöds av forskning inom SUS. Forskningsmiljön leds av docent Marco Nilsson.
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Docenter
- Ellen Almers Länk till annan webbplats.
- Per Askerlund Länk till annan webbplats.
- Marco Nilsson Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Johanna Bergström Länk till annan webbplats.
- Åsa Nilsson Dahlström Länk till annan webbplats.
- Mikael Gustafsson Länk till annan webbplats.
- Ann-Sofi Kall Länk till annan webbplats.
- Mahama Tawat Länk till annan webbplats.
- Åsa Westermark Länk till annan webbplats.
Doktorander
Adjunkter
Affilierade forskare
- Helen Avery Länk till annan webbplats.
- Dany Badran Länk till annan webbplats.
- Meskerem Mitiku Länk till annan webbplats.
- Deon Pretorius Länk till annan webbplats.
- Tanya Richardson Länk till annan webbplats.
- Per Sevastik Länk till annan webbplats.
- Magnus Tuvendal Länk till annan webbplats.
- Susan Jane Waite Länk till annan webbplats.
Projekt
GEM
Ge tjejer kraft och möjlighet att omfamna sin digitala och entreprenöriella förmåga
MOST
MOST, som står för Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities, är ett EU-projekt som Högskolan för lärande och kommunikation deltar i genom forskargruppen Praktiknära utbildningsforskning (PUF).
ULF
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomfördes på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Försöksverksamheten har nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet.
Publikationer
-
Blom, K. (2023). Negotiated learning of the past for knowing in the present:: Family history encounters with(in)Sweden.
-
Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). "Risktagande lek är nödvändigt".
Fritidspedagogik (pp. 28-29).
-
Hammarsten, M. (2023). Livsviktiga förmågor kan motverka livsfarliga farligheter [bloggpost].
Jönköping: Jönköping University
-
Ringdahl, L., Al-Breihi, A., Hammarsten, M. (2023). ”Barn har rätt till skrubbsår”.
Förskolan
-
Al-Breihi, A., Li, X., Hammarsten, M. (2023). Riskful Play – verkligen lek på liv och död? [Föredrag].
-
Ferede, M., Bergström, J., Tawat, M. (2023). Final evaluation: Executive Community Leadership Program, Annual Report 22/23 Appendix 4.
Sundbyberg: Swedish Agency for International Development Cooperation (SIDA)
-
Hammarsten, M. (2023). Morgon i P4 Jönköping [Radiosändning].
-
Hammarsten, M. (2023). Mot pedagogisk mångfald [bloggpost].
Jönköping: Jönköping University
-
Hammarsten, M. (2023). Kojan: Om barns rättigheter till spontana lekplatser.
Linköping: Linköping University Electronic Press
-
Waite, S. (2023). Teaching the primary curriculum outdoors.
Taylor & Francis
-
Nilsson, M., Escobar, K., Ahl, H. (2023). Labour market integration of refugees in Sweden: Analysing the interactions of CSOs at different levels.
Journal of ethnic and migration studies
-
Richardson, T., Waite, S., Askerlund, P., Almers, E., Hvit Lindstrand, S. (2023). How does nature support early language learning?: A systematic literature review.
Taylor & Francis
-
Asplund, T., Uhrqvist, O., Kall, A., Bijedic, A. (2023). Att lära för FN:s Globala Mål: utmaningar och möjligheter med ämnesövergripande och samskapande undervisning i förskolan.
NorDiNa 19(1), 35-48
-
Hammarsten, M. (2023). Hemligheter och farligheter - presentation och samtal om projektet KOJAN.
-
Kall, A., Uhrqvist, O., Asplund, T. (2023). What’s the matter in education for sustainable development?: How sustainability stories make matter as issues or problems.
Environmental Education Research
Alla träffar från DiVA (237)