Sustainable Societies (SUS)
Forskningsmiljön Sustainable Societies består av två teman: Sustainability Education Research (SER) och Social Change and Sustainability (SOS). Den har ämnesmässig utgångspunkt i pedagogik, globala studier samt naturvetenskapens och teknikens didaktik.
SUS arbetar över disciplingränserna med fokus på hållbarhet brett definierat. I praktiken bedriver vi forskning som berör många av de globala målen för hållbar utveckling, från hållbar utveckling och lärande till fredliga och inkluderande samhällen, samt hur hållbarhet och samhällsförändringar är sammanlänkade. Dessutom är Masterprogrammet Global Studies – Sustainable Societies and Social Change knutet till SUS. Därmed syftar SUS till att skapa en livlig forskningsmiljö som både producerar viktig forskning om hållbara samhällen och stöttar utbildningsverksamhet på avancerad nivå vid Högskolan för lärande och kommunikation (HLK). Även samtliga lärarutbildningar vid HLK understöds av forskning inom SUS.
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Docenter
- Ellen Almers Länk till annan webbplats.
- Per Askerlund Länk till annan webbplats.
- Marco Nilsson Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Johanna Bergström Länk till annan webbplats.
- Åsa Nilsson Dahlström Länk till annan webbplats.
- Mikael Gustafsson Länk till annan webbplats.
- Ann-Sofi Kall Länk till annan webbplats.
- Mahama Tawat Länk till annan webbplats.
- Åsa Westermark Länk till annan webbplats.
Doktorander
Adjunkter
Affilierade forskare
- Helen Avery Länk till annan webbplats.
- Dany Badran Länk till annan webbplats.
- Meskerem Mitiku Länk till annan webbplats.
- Deon Pretorius Länk till annan webbplats.
- Tanya Richardson Länk till annan webbplats.
- Per Sevastik Länk till annan webbplats.
- Magnus Tuvendal Länk till annan webbplats.
- Susan Jane Waite Länk till annan webbplats.
Projekt
GEM
Ge tjejer kraft och möjlighet att omfamna sin digitala och entreprenöriella förmåga
MOST
MOST, som står för Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities, är ett EU-projekt som Högskolan för lärande och kommunikation deltar i genom forskargruppen Praktiknära utbildningsforskning (PUF).
ULF
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomfördes på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Försöksverksamheten har nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet.
Publikationer
- Hammarsten, M. (2024). Rum för utomhuspedagogik.
- Nilsson, M. (2024). Stöd till Ukraina kan förebygga nya krig. Svenska Dagbladet (pp. 4-4).
- Blom, K. (2024). Ordinary people, meaningful pasts – Negotiating narratives in public pedagogical spaces of family history research. (Doctoral thesis, Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication)
- Nilsson, M. (2024). Detta innebär krigsplacering i Jönköping. Jönköpings-Posten
- Nilsson, M. (2024). The mother, the politician, and the guerilla, by Nazan Üstündağ, New York, Fordham University Press, 2023, 272 pp., $105 (hardback), ISBN: 9781531505516. Taylor & Francis
- Nilsson, M. (2024). Varför ökar Gazakriget hotet mot Sverige från al-Qaida?. Jönköpings-Posten (pp. 20-20).
- Nilsson, M. (2024). Tala klarspråk – även israeler utför terrorism: Terrorforskare: Svenska medier och politiker borde vara konsekventa. Aftonbladet
- Blom, K. (2024). The banal significance of family history research: Experiences and narratives from participants of Swedish non-formal family history courses. Historical Encounters 11(1), 18-29
- Blom, K. (2023). “You have to come from somewhere!”: Family history, public pedagogical spaces of negotiation. Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
- Blom, K., Rostedt, J., Alvén Sjöberg, J. (2023). Lärande och kommunikations doktorandsymposium 2023: Abstrakt bok. Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
- Asplund, T., Kall, A., Uhrqvist, O. (2023). Creative arts for sustainability transformations: Exploring children’s theater for the UN Sustainable Development Goals. Elementa 11(1),
- Waite, S., Askerlund, P. (2023). The evaluation. In: S. Waite & P. Askerlund (Ed.), Early language development in nature: Theoretical handbook (pp. 61-125). Ljubljana: Center šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD)
- Almers, E. (2023). Review of existing literature about earlyl anguage development in nature. In: S. Waite & P. Askerlund (Ed.), Early language development in nature: Theoretical handbook (pp. 57-59). Ljubljana: Center šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD)
- Kokalj, I., Kejžar, B., Sack, C., Waite, S., Askerlund, P., Vollmar, M. (2023). Early language development in nature: Practical handbook. Ljubljana: Center šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD)
- Kokalj, I., Kejžar, B., Sack, C., Waite, S., Askerlund, P., Vollmar, M. (2023). Tidig språkutveckling i naturen: Praktisk handbok. Ljubljana: Center šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD)
Alla träffar från DiVA (267)