Maria Hammarsten



Universitetsadjunkt pedagogik

Doktorand
Avdelningen för ämnesdidaktik och globala studier , Högskolan för lärande och kommunikation

Doktorand

Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Filosofie magister


Forskning

Maria Hammarsten är doktorand i pedagogik med inriktning mot didaktik vid Jönköping University. Marias forskningsområden ligger inom pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning och fokuserar på utomhusplatsers betydelse, elevers meningsskapande på oredigerade platser utomhus och Naturskolans verksamhet. Hennes pågående forskningsprojekt handlar om en skogsträdgård ur barns perspektiv. Denna skogsträdgård är en pedagogisk utomhus- och lärmiljö för barn. Maria ingår i forskningsmiljön, Sustainability Education Research (SER).

Biografi

Maria Hammarsten är universitetsadjunkt i pedagogik. Hon har bedrivit undervisning och uppdrag vid Jönköping University sedan våren 2005. Under 2009-2010 bedrev hon ett utvecklingsprojekt, Läsa, Skriva och Räkna (LSR) med fokus på utomhuspedagogik. Maria var under samma period anställd som utomhuspedagog för Jönköpings kommuns Science Center, Upptech. Maria är aktiv i nätverket för utomhuspedagogik i Jönköpings kommun och i det nationella nätverket för fritidspedagogik samt i olika internationella nätverk för forskning och utbildning i placebased learning, outdoor learning och outdoor education. Maria anlitas som föreläsare och workshopsledare i pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning för lärare och pedagoger inom förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, grundsärskola och universitet. Maria har varit i Brooklyn New School, New York och University of Northampton, Storbritannien samt i  Åbo Akademi, Finland för att bidra med utomhuspedagogisk kompetens. Våren 2019 kommer Jönköping University och Naturskolan på Upptech i Jönköpings kommun genomföra ett pilotprojekt för att kompetensutveckla lärare och pedagoger inom utomhuspedagogikens teoretiska grund, lärande och forskning. Det har skapats ett material för utomhusbruk inom matematik- och språklärande. Detta utomhuspedagogiska material och dess lärandeaktiviteter kommer ges i flera workshopspass.

Antologibidrag

Hammarsten, M. (2012). Ut och lek!. In: Marie Bengts & Helena Gårdsäter (Ed.), Fullt av lek: om att ge utrymme för skolbarns lek (pp. 40 -45). Stockholm: Lärarförbundets förlag More information

Artikel

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. More information

Konferensbidrag

Hammarsten, M. (2019). Det är väl inne att lära ute? Utomhuspedagogik året runt med förskoleklassen!. En god start i förskoleklass, 31 januari – 1 februari, 2019, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2019). Place Meaning for Children in the Forest Garden. 14th Conference of the European Sociological Association, Manchester, United Kingdom, 20 – 23 August 2019. More information
Hammarsten, M. (2019). Children's Unedited Places in School-age Educare Centres. 2nd WERA-IRN EXTENDED EDUCATION conference, Extended Education: Practices, theories and activities, September 26-28, 2019, Stockholm University, Sweden.. More information
Hammarsten, M. (2019). School Children´s Perspectives from Forest Gardens Places. 8th Nordic Geographers Meeting, June 16–19, 2019 Trondheim, Norway. More information
Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). The Forest Garden from Children's Perspectives. Childhood and Materiality. VIII conference on childhood studies, 7-9 may Jyväskylä Finland. More information
Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Barns perspektiv på att vistas i en skogsträdgård. Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning, 25–26 oktober 2018, Örebro universitet. More information
Hammarsten, M. (2018). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 15-16 mars, 2018, Malmö. More information
Hammarsten, M. (2018). Utomhusmiljöns möjligheter i förskolan. Förskolan, 13-14 mars, 2018, Malmö. More information
Hammarsten, M. (2017). A theoretical and methodological reflection on using Lefebvre's critical spatial analysis to examine children's experiences of a forest garden. NERA 2017 Congress, 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark. More information
Hammarsten, M. (2017). Pedagogik och utomhusdidaktisk inriktning med skogsträdgårdsforskning. Fritidshemsbiennalen 2017, 23-24 oktober 2017, Norrköping, Sverige. More information
Hammarsten, M. (2017). Utomhuspedagogik i ett fritidshemspedagogiskt perspektiv. Fritidshemmet, 16-17 oktober, 2017, Stockholm. More information
Hammarsten, M., Almers, E., Askerlund, P., Avery, H. (2016). School children's special places in a forest garden in Sweden. NERA 2016, 9-11 March, Helsinki Finland, NERA 44th Congress, Social Justice, Equality and Solidarity in Education. More information
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4-6, 7 april, Stockholm, 2016. More information
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4-6, 14 april, Göteborg, 2016. More information
Hammarsten, M. (2016). Hur kan lärare undervisa på andra lärande arenor än klassrummet?. Rikskonferens för lärare i åk 4-6, 21 april, Malmö, 2016. More information
Hammarsten, M. (2015). Children in school-age educare centres make meaning in unedited places. NERA/NFPF Göteborg 4-6 mars, 2015. More information
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå. More information
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 20 mars, 2015, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2015). Utmanande undervisning utomhus. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 17 april, 2015, Göteborg. More information
Hammarsten, M. (2015). Smart dokumentation utvecklar undervisningen. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 20 mars, 2015, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2015). Smart dokumentation utvecklar undervisningen. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 17 april, 2015, Göteborg. More information
Hammarsten, M. (2015). Smart dokumentation utvecklar undervisningen. Lärande i grund- och gymnasiesärskolan, 19 maj, 2015, Skellefteå. More information
Hammarsten, M. (2015). Utomhuspedagogik med fokus på arbete med utomhusdidaktisk inriktning.. Fritids lyfter!, 6 februari, 2015, Örebro. More information
Hammarsten, M. (2014). A theoretical and methodological reflection on unedited places and their meaning for children in school age educational settings. NERA konferens, Lillehammer, Norge 5-7 mars, 2014. More information
Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 6-7 februari, 2014. More information
Hammarsten, M. (2014). Det utvidgade matematiklärandet i grund- och gymnasiesärskola. Varbergsdagarna, 13-14 augusti, 2014, Varberg. More information
Hammarsten, M. (2014). Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln!: Det utvidgade lärandet i fritidshemmets utomhusmiljö. Fritidshem – Kunskap i gemenskap, Nordiskt symposium, 14–15 maj, 2014, Jönköping. More information
Hammarsten, M. (2013). Leklära utomhus. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2013). Kreativ matematik och språklekar. Rikskonferens för familjedaghem, 25–26 april 2013, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2013). Matematiken finns utomhus: ett lustfyllt lärande för alla!. Specialpedagogik i förskolan, 22 - 23 oktober, 2013, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2013). Det utvidgade matematiklärandet i grundskolan 1-9. Underbar matematik, 10-11 oktober, 2013, Stockholm. More information
Hammarsten, M. (2012). Det utvidgade matematiklärandet i särskolan. Matematikbiennalen, Umeå, 26-27 januari, 2012. More information

Övrigt

Hammarsten, M., Askerlund, P., Almers, E., Avery, H., Samuelsson, T. (2018). Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives. More information
Hammarsten, M. (2014). Fritidshemsbarns meningsskapande på oredigerade platser utomhus kring fritidshem. Linköping: Linköpings universitet More information

Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information