Storytelling och framtidens lärande
Uppskattad workshop i samverkan mellan akademi och samhälle.
Skrivartävling - JKL Future Award
Temat är Framtidens lärande och nominerade texter kommer bli publicerade i en utgåva från Jönköping University publikationsserie. En vinnare utses och får litteraturpriset Framtidens lärande. Prissumma är 2 000:-
Ni har fram till 1 december att skriva färdigt era texter innan de går till jury. Ni som nominerats har möjlighet att finslipa texten innan den går till tryck och deadline för detta är 31 januari 2023.
Jury: Oscar Källner, författare, Åsa Storck, författare och bibliotekarie, Amale Hanna-Dawod, författare och grundskolelärare.
Litteraturpriset Framtidens lärande är ett samarbete mellan Jönköpings litteraturhus och Jönköping University.
Mer information: ylva.lindberg@ju.se
Vid workshopen den 10-11 nov
STORYTELLING AS A METHOD AND APPROACH TO EXPLORING FUTURE(S) OF EDUCATION IN THE NORDIC COUNTRIES
var framtidens lärande i fokus. Ylva Lindberg, JU, Teresa Cerratto Pargman, SU, och Anders Buch, VIA univ College, hade anordnat workshopen inom projektet Ethics and Values in Data-Driven Educational Practices, finansierat av Vetenskapsrådet. Deltagarna fick inspiration av Jen Ross från Edinburgh University, som precis publicerat en bok om digitala framtider för lärande. Jen kunde berätta om sin forskning om hur spekulativa metoder kan användas i utbildningsforskning. Alexandre Monnin från ESC Clermont Business School berättade sedan vidare om hur framtidsscenarier blir alltmer viktiga för att kunna säga nej till viss typ av digital innovation och ja till annan. Under ledning av Etienne Wenger-Trayner arbetade forskare och representanter från skolvärlden i små grupper med kollaborativt skrivande. Steg för steg byggde grupperna fiktiva berättelser som på ett eller annat sätt utmanar dominerande sociotekniska föreställningar om utbildning.
– Skitbra! En av de bästa fortbildningar jag har varit på, säger Fredrik Blomster, Koordinator, kulturskolan, Jönköping. Dagarna gav tillfälle att se skolan som en del av samhället. Att på detta sätt få möjlighet att bolla sina tankar med forskare från andra länder är helt obetalbart.
Storytelling-konceptet ska även föras till gymnasister på teknikprogrammen vid ED gymnasium, för att ge möjlighet till elever att formulera vad framtidens utbildning kan eller bör vara. De berättelser som utformas kommer att utvecklas till en publikation. De kan också skickas in till JKL Future Award Skrivartävling senast den 1 december 2022.
Se också:
Berättelsen kan förstärka lärandet
Kliv in i ett universum av text och lär dig att analysera det