ENCELL

Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande

Ett lärande arbetsliv

Roland S Persson, professor i i pedagogisk psykologi, ägnar en stor del av sin forskning åt hur särskilt begåvade eller talangfulla personer bemöts inom utbildningssystemet och i arbetslivet. 2019 var han huvudtalare vid Complexity of giftedness and creativity phenomena: challenges - and individual and society. 25th Round Table Conference on Giftedness i Serbien, och berörde då i sitt tal Challenges to the basis of giftedness and talent educationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Med titeln The Confusing Life of Being Too Differentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster skrev han för Third Factor Magazine och ifrågasatte då uttryck som "Be creative. Think outside the box! Push the envelope and, above all, dare to be different! "
"When gifted people try to communicate that we are staring disaster in the face, they are rarely met with enthusiasm. Their insights threaten the illusion that protects humanity from falling down into a pit of possibly paralyzing depression."

Ytterligare tre publikationer där Roland S Persson berör området talang och begåvning är The few, the proud and the brave: Finding, hiring and managing gifted employees in a time of talent warslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, The Talent of Being Inconvenient: On the Societal Functions of Giftednesslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samt Talent for the knowledge economy? A case study of Russia and the search for key people for economic growthlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Han efterlyser också mer kunskap och eftertänksamhet vid digitalisering av allehanda funktioner i samhället. Han har bland annat gjort en sammanställning av tillgänglig forskning och praxis om vad som för närvarande är känt om hur HR-personal förhåller sig till digital HR, AI och Big Data.

Här hittar du Roland S Perssons publikationer i databasen DiVA.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Ingela Bergmo Prvulovic, doktor i pedagogik, ägnar sin forskning åt karriär och karriärvägledning och är även ansvarig för HR-programmet vid Högskolan för lärande och kommunikation. Material och publikationer som behör vägledning, tillsammans med en lista över Ingelas publikationer, finns i ett eget fördjupningsavsnitt


Vezir Aktas, universitetslektor i socialpsykologi, har på senare tid ägnat sin forskning åt akademikers arbetssituation i Turkiet. Resultaten har bland annat presenterats i artikeln Social scientists under threat: Resistance and self-censorship in Turkish academialänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som han har skrivit tillsammans med Klas Borell och Marco Nilsson.  

Här hittar du Vezir Aktas publikationer i databasen DiVA.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Claudia Gillberg, fil.dr., är affilierad forskare i pedagogik vid Encell och Högskolan för lärande och kommunikation. Hon har ett stort intresse för det livslånga lärandet, feministisk teori och deltagande och lärande i organisationer. De senaste åren har hon fokuserat på "disability studies" och hur tillgången till utbildning och arbetsmarknad ser ut för kroniskt sjuka och funktionshindrade barn och vuxna.

Här berättar Claudia Gillberg mer om sitt forskningsintresse:

Sidan uppdaterad 2019-08-30

ENCELL
Sidan uppdaterad 2019-08-29
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information