Här hittar du en översikt av det preliminära programmet. Mer information kommer efterhand.

Arkaden på entréplan HLK

Jesper Boesen, samverkanschef vid Högskolan för lärande och kommunikation, samt Erik Nilsson, utbildningsdirektör för Jönköpings kommun, hälsar välkommen.
JU-aulan, entréplan HLK

Olle Häggström, Professor i matematisk statistik, Chalmers

 

JU-aulan, entréplan HLK

Linnea Stenliden, bitr Professor i pedagogiskt arbete vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

 

JU-aulan, entréplan HLK

Gemensam fika med möjlighet att besöka Skolforskningsinstitutets monter

Arkaden, Arken, Ljusgården, Orangeriet

Medverkande: Ylva Lindberg, Maria Bäcke, Joel Rangsjö, Andrew Galbraith

 

Ylva Lindberg - Professor i pedagogik inriktning språk- och litteraturdidaktik, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
Maria Bäcke - Universitetslektor i litteraturvetenskap, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University

Joel Rangsjö – verksamhetsutvecklare AI, Utbildningsförvaltningen Jönköpings kommun

Andrew Galbraith - förstelärare i AI, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings kommun

 

JU-aulan, entréplan HLK

Gemensam lunch i Arkaden, Arken, Ljusgården samt Orangeriet, entréplan HLK

Parallellpresentationer av abstracts (20 min presentationer)

13:30-13:50, 13:55-14:15, 14:20-14:40

ULF-bidrag är markerade med *

 

Grupp 1, sal JU-aulan, plan 1 - Seminarieledare: Karin Ingeson

* 1:1 Goda exempel för skolnärvaro Pdf, 142.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Maria Bäcke och Therése Haglind

1:2 Från idé till verklighet: Utvecklingen av Sveriges första AI-kurs på gymnasiet Pdf, 66.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Andrew Galbraith, David Hedengren, Susanne Petri

1:3 Kreativt skapande och kollaborativt lärande: Litteraturundervisning i förnyelse Pdf, 72.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Ann Bergkvist, Stina Skillermark, Anette Svensson

 

Grupp 2, sal Hb113, plan 1 - Seminarieledare: Carin Bäcknäs

Didaktiska kunskaper om bilderbokens språklärande potential – presentation av avslutat ULF projekt Pdf, 167.5 kB, öppnas i nytt fönster. (2:1 och 2:2)

* 2:1 Teoriinformerat förhållningssätt utifrån dynamisk språksyn. Didaktiska exempel på hur vi på Smedbyn har kommit nära ett litterärt innehåll och hur vi ser att det har gjort skillnad i barnens språkande.

Pernilla Andersson

* 2:2 Mellanrummet mellan planerad och spontan undervisning som kraft för att se varje barns språkliga utforskande. Didaktiska undervisningsexempel med utgångspunkt i en gemensamt utvecklad litteraturdidaktisk modell och en bilderbok.

Sofia Andersson och Amanda Oskarsson

2:3 När Skärmtid blir Lärtid - meningsfull skärmtid (och en smula AI) Pdf, 107 kB, öppnas i nytt fönster.

Judith Frick och Sanna Pålsson

 

Grupp 3, sal Hb114, plan 1 - Seminarieledare: Charlotte Öhman

* 3:1 ”Fröken, jag älskar matte” - Forskningsbaserat undervisningsexempel på hur elevers grundläggande taluppfattning kan utvecklas Pdf, 150.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Karin Ekwurtzel

* 3:2 Matematikundervisning på lågstadiet utifrån didaktiska och a-didaktiska situationer – varför det? Pdf, 137.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Klara Kerekes

3:3 SATSA på elevernas taluppfattning i förskoleklass Pdf, 154.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Anna-Lena Ekdahl

 

Grupp 4, sal Hb116, plan 1 - Seminarieledare:

4:1 Försteläraruppdraget - Ett förändrat uppdrag eller spänning mellan två logiker Pdf, 123.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Carl Michael Karlsson

* 4:2 Talrelationer i fokus - ett ULF-projekt om matematikundervisning i F-3 Pdf, 81 kB, öppnas i nytt fönster.

Anna-Lena Ekdahl, Per Håkansson, Cecilia Rejgård, Christina Widigs

4:3 Att använda elevers presentationer som pedagogiskt redskap för att lyfta kunskapsnivån för de elever som riskerar att inte nå målen. Pdf, 49.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Sven Terlegård

 

Grupp 5, sal Hb117, plan 1 - Seminarieledare: Soodabeh Einhärjar

Barns beskrivningar av en god förskola och förskollärares tal om pedagogiska relationer i förskolan. Examensarbeten skrivna av förskollärarstudenter Öppnas i nytt fönster. (5:1 och 5:2)

5:1 Måste ha roligt, inte tråkigt. Ha något o leka med. En kvalitativ studie om barns beskrivningar av en god förskola.

Adina Almqvist och Julia Ehrnström

5:2 Jag tror de känner i hjärtat hos en förskollärare om man är där av rätt anledning. En kvalitativ intervjustudie om pedagogiska relationer i förskolan ur förskollärares perspektiv.

Linnéa Andersson och Josef Frosthagen

 

Gemensam fika

Arkaden, Arken, Ljusgården, Orangeriet

Christina Månberg, Direktör för Skolforskningsinstitutet

 

JU-aulan, entréplan HLK

Moderator: Jesper Boesen

Medverkande: Olle Häggström, Linnea Stenliden, Ylva Lindberg, Andrew Galbraith och Joel Rangsjö.

 

JU-aulan, entréplan HLK

Datum för nästa års konferens
Tack för idag!

JU-aulan, entréplan HLK