student

Handledare KPU

På den här sidan finns samlad information till dig som handleder en VFU- student som läser lärarprogrammen KPU90 eller KPU60.

Att handleda en student är ett mycket viktigt uppdrag. Genom handledningen bidrar du som handledare till studentens utvecklingsprocess samtidigt som du får möjlighet att utvecklas i din roll som handledare. Som handledare möter du studenten där studenten just nu befinner sig i sin lärandeprocess, du vägleder, utmanar och reflekterar tillsammans med studenten.

Handledarintroduktion

För att du som handledare ska få goda förutsättningar inför inför VFU-perioden behöver du få information om vad det innebär att ta emot en student i VFU. Vi har därför tagit fram en introduktionsfilm som vi vill att du tittar på inför VFU-perioden. Oavsett om detta är den första studenten som du tar emot i VFU eller om du är van att ta emot studenter så är introduktionsfilmen relevant. Är du ny kommer filmen ge dig en bra bakgrund och beskrivning av handledaruppdraget, är du erfaren ger introduktionen dig viktig information om vad det innebär att ta emot en student från just Högskolan i Jönköping. Olika lärosäten har nämligen olika upplägg och även olika dokument för återkoppling, i den här filmen får du information om vårt koncept.

Handledarinformationen består av fyra delar. Första gången du tittar rekommenderar vi att du lyssnar igenom hela introduktionen, alltså samtliga delar. Är du sedan i behov av repetition kan du hoppa direkt till den del som du behöver repetera.

Del 1: Introduktion och upplägg
Del 2: VFU i utbildningen och styrdokument
Del 3: Genomförande av VFU och handledarens ansvar
Del 4: Utmaningar, dilemman och goda råd i handledarrollen

VFU-handledarens uppgift är att:

  • Klargöra förväntningar och krav på varandra utifrån de styrdokument som finns. För att underlätta detta är regelbundna handledningssamtal med studenten viktiga
  • Utifrån kursplan och handledningsdokument vägleda studenten under VFU-perioden. Detta kan ske på olika sätt; som handledare ger du studenten kontinuerlig återkoppling så att studenten i slutet av sin VFU kan känna igen och förstå det omdöme som han/hon får. Det är därför viktigt att handledaren kontinuerligt dokumenterar och utvärderar studentens insatser, arbete och annat som är relevant för examination samt kommunicerar detta med studenten.
  • Genomföra regelbundna handledningssamtal. Studenten har rätt till ett längre handledningssamtal på ungefär en timme varje vecka och därutöver löpande, kontinuerlig handledning.
  • Ge studenten möjlighet att få inblick och deltagande i olika verksamheter och arbetsuppgifter i syfte att ge en helheltsbild av yrkesprofessionen.
  • Medverka vid VFU-lärarens VFU-besök
  • Ge muntligt och skriftligt underlag till bedömning
  • Kontakta VFU-läraren när tvivel uppstår om studenten kommer att uppnå målen.

Programöversikt

VFU är en central del av KPU som genomförs under två fastlagda perioder under utbildningstiden. I KPU90 omfattar VFU:n sammanlagt 30 högskolepoäng, i KPU60 omfattar VFU:n 20 högskolepoäng.

KPU 90

T1

T2

T3

 

VFU I, 15 hp

VFU II, 15hp

 

KPU60

T1

T2

VFU I, 10hp

VFU II, 10 hp

 

För att VFU:n ska fungera väl är det viktigt att samtliga parter är väl införstådda i det ansvar som ingår i VFU.

 

Studentens ansvarsområde

Skolans och handledarens ansvarsområde

Lärosätets ansvarsområde

För att säkerställa en likvärdig och rättssäker bedömning finns det ett antal riktlinjer som är viktiga att följa när studenten ska placeras på VFU:

 

  • Studenten måste göra VFU i sitt antagningsämne i de fastlagda VFU-perioderna som ingår i utbildningen.
  • Handledaren ska ha samma eller motsvarande grundutbildning som studenten läser
  • Handledaren ska ha minst två års yrkeserfarenhet som behörig lärare
  • Handledaren ska vara behörig lärare i det ämne som ingår i studentens utbildning
  • Handledaren ska helst ha genomgått handledarutbildning i VFU på motsvarande 7,5hp
  • VFU-platsen ska under den första VFU-perioden bereda studenten möjlighet till cirka 50% undervisningstid i det ämne som studenten är antagen till. Under den andra VFU-perioden ska studenten beredas möjlighet till totalt cirka 70% undervisningstid varav minst 50% i det ämne som studenten är antagen till och 20% i ett närliggande ämne.
  • Det är inte möjligt att genomföra VFU på den egna arbetsplatsen.
  • Om studentem nyligen haft en längre anställning/vikariat på en skola är det inte lämpligt att genomföra VFU där eftersom det då finns en risk för jäv i bedömningen.

Inför varje VFU-period skickas digital kursinformation, i form av en förinspelad informationsfilm till berörda VFU-handledare. Utskicket sker direkt till handledare av högskolan.

Studenten ansvarar för att beställa ett utdrag ur belastningsregistret i god tid innan VFU:n börjar. Utdraget visas upp av studenten på VFU-platsen vid begäran.

VFU genomförs på heltid vilket innebär att studenten ska vara på plats på skolan fem dagar i veckan, hela dagar. Grunden är att studenten följer handledarens arbetstider. Om du som handledare inte arbetar heltid så behöver det tydliggöras vem studenten istället följer när du inte är på plats.

VFU är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro ska tas igen oavsett anledning till frånvaron. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som studenten laddar upp i lärplattformen i slutet av VFU-perioden.

 

Vid kortare frånvaro kan igentagning ske genom strödagar i samråd med handledare. Längre frånvaro ska tas igen sammanhängade i samråd med handledare och VFU-lärare.

Nej, det är inte möjligt att vikariera under VFU. VFU är utbildning och studenten har därför rätt till handledning under hela tiden VFU:n pågår. Studenten ska under VFU inte heller ha huvudansvaret för några elever och av dessa två skäl går det inte att förena VFU och vikariat.

VFU-tiden

Under VFU-perioden deltar studenten i skolans verksamhet. Det innebär att studenten deltar i samtliga möten och arbetsuppgifter som ingår i en lärares arbete, när så är möjligt. Under VFU:n ska studenten uppleva både konkret arbete och möjlighet att reflektera kring det som sker. Det handlar alltså om ett lärande i arbete. VFU:n ska ge studenten möjlighet att utveckla färdigheter, kunskaper och insikter som avser hela lärarrollen.

Bedömningen av VFU utgår från att studenten utvecklas från novis till professionell. Varje VFU bedöms utifrån lärandemål i kursplanen och dessa lärandemål konkretiseras i ett handledningsdokument. Progressionen synliggörs genom att nya lärandemål tillkommer vid varje VFU och i handledningsdokumentet. Bedömningen av den sista VFU:n utgår från utbildningens examensmål.

 

VFU-läraren från högskolan bedömer studenten under VFU-perioden och föreslår ett betyg för examinator. Till stöd för bedömningen har VFU-läraren flera underlag:

  • Observation av studentens undervisning
  • Samtal med student
  • Samtal med handledare
  • Ifyllt handledningsdokument
  • VFU-uppgifter

Varje VFU bedöms utifrån lärandemål i kursplanen och dessa lärandemål konkretiseras sedan i ett handledningsdokument. Progressionen synliggörs genom att nya lärandemål tillkommer vid varje VFU, bedömningen av den sista VFU:n utgår från utbildningens examensmål.

 

Kursplan KPU90 VFU I Pdf, 117.4 kB.

Kursplan KPU90 VFU II Pdf, 117.3 kB.

Under VFU-perioden genomför du och studenten regelbundna handledningssamtal. Till stöd i handledningen finns ett särskilt handledningsdokument framtaget. Handledningsdokument består av de tre delarna förväntningar, handledningsmatris och utvecklingsområden och utgör ett av de underlag VFU-läraren har för sin betygsättning.

 

Handledningsdokument VFU I KPU 60/90 Pdf, 660.8 kB.

Handledningsdokument VFU II KPU 60/90 Pdf, 633.6 kB.

 

Handledningsdokumentets tre delar

 

Förväntningar

Vid första kontakt samtalar student och handledare om, och fyller i förväntningar inför VFU-perioden. Förväntningarna utformas utifrån lärandemålen i kursplanen, även utifrån den konkreta situationen på VFU-platsen och utvecklingsområden från föregående VFU-period. Förväntningarna formuleras utifrån olika rubriker och utgör en viktig grund för det fortsatta samarbetet mellan handledare och student under VFU-perioden. Gå gärna regelbundet tillbaka till de formulerade förväntningarna under VFU-periodens gång och stäm av så att både student och handledare är nöjda med samarbetet.

 

Handledningsmatris

Handledningsmatrisen ska användas som ett samtalsunderlag vid de längre handledningssamtalen under hela VFU-perioden. Genom att utgå från matrisen kan man systematisera handledningssamtalen och fokusera på olika delar vid olika tillfällen. Har ni gått igenom alla delarna av matrisen under VFU-perioden så kan du också känna dig trygg med att ni gått igenom alla lärandemålen.

 

Handledningsmatrisen är indelad i 3 olika huvudrubriker och till varje huvudrubrik finns tre underrubriker som behandlar olika aspekter av det aktuella området. De olika målen nedanför rubrikerna är inte beskrivna utifrån olika nivåer utan i stället ska målen ses som just olika aspekter av lärarkunskap. När du som handledare bedömer att studenten visat kunskapen som beskrivs i aspekten/målet sätter du en signatur under det målet. Om du inte kan sätta en signatur i en ruta, exempelvis för att studenten enligt din bedömning inte uppnått målet eller för att det inte har varit möjligt att pröva målet och du ser ett behov av ytterligare förtydligande så kan en kommentar skrivas i fritextsidan i dokumentet.

 

Utvecklingsområden

Mot slutet av VFU-perioden är det dags att formulera den sista delen i handledningsdokumentet, utvecklingsområden. Syftet med att formulera utvecklingsområden är att skapa ett framåtsyftande underlag, där såväl handledare som student uttrycker områden att utveckla för studenten under nästkommande VFU. Dessa områden utgör utgångspunkt för nästkommande VFU. Studenten ansvarar för att det finns med vid första kontakten med ny handledare.

 

Studenten ansvarar för att handledningsdokumentet når VFU-läraren, originalet behåller studenten själv. Handledningsdokumentet är ett av flera underlag för bedömning och ska alltså inte förväxlas med betyg.

Bedömning och betygssättning av studentens prestation görs av VFU-läraren från högskolan.

Att handleda är både roligt och utmanande. Ett bra sätt att stämma av hur väl handledningen fungerar under VFU-perioden är att med jämna mellanrum återkomma till de förväntningar som du och studenten formulerade i början på VFU-perioden. Håller vi oss till överenskommelsen som vi skrev i början av VFU-perioden? Om inte, varför gör vi inte det? Är vi båda nöjda med hur handledningen har utvecklats eller behöver något ändras?

 

De synpunkter som du ger studenten bör alltid ha syftet att leda till förändring i form av förbättring och kunskapsutveckling. Därför bör fokus ligga på handlingen, inte personen, och du bör ha ambitionen att göra kritiken genomtänkt, förståelig, saklig och ärlig. Positiv återkoppling kan gärna ges i grupp medan negativ bör ges enskilt.

 

Fråga studenten vad han eller hon vill utveckla eller vad du som handledare ska titta på. Studenten har ofta god insikt om vad som behöver övas. Det måste finnas utrymme för studenten att öva och att pröva egna teorier och sådant som studerats i utbildningen, samt att misslyckas. Ibland kan studenten behöva stöd i lärandet från dig som handledare genom att exempelvis identifiera nästa steg i utvecklingen.

 

När studenten värderar sina insatser och handledaren ger återkoppling är det bra att bli så konkret som möjligt. Vid en återkoppling kan man jämföra med studentens tidigare insatser eller utgå från sin egen erfarenhetsbaserade kunskap. Utgå gärna från lärandemålen i kursplanen samt förmågorna i handledningsmatrisen i värderingen av studentens kunskaper då denna utgångspunkt bidrar till likvärdig bedömning av studenterna på lärarprogrammen.

Någon gång under VFU-perioden kommer studenten få ett besök av den VFU-lärare från högskolan som är ansvarig för bedömningen. VFU-besöket kan antingen ske digitalt eller på plats.

 

Under besöket vill VFU-läraren observera studentens undervisning, samtala med studenten och samtala med dig som handledare. Om VFU-besöket sker digitalt är studenten ansvarig för att förbereda besöket så att det finns tekniska förutsättningar att genomföra besöket samt att samtyckesblanketter från berörda vårdnadshavare har samlats in. När VFU-läraren observerar studentens undervisning vill vi att du som handledare också är med i klassrummet.

Om det skulle uppstå några problem under VFU-perioden är det viktigt att du som handledare hör av dig till studentens VFU-lärare. Problem under VFU kan vara av olika karaktär, det kan exempelvis röra sig om att du och studenten behöver få hjälp att tolka handlingsmatrisen i handledningsdokumentet, att du och studenten behöver få förtydliganden kring mängden undervisningstid eller så kan det handla om att du som handledare känner en oro för att studenten inte kommer nå målen för kursen. Oavsett anledningen så vill vi att du hör av dig!

Efter VFU

När VFU-perioden är avslutad och alla underlag för bedömning är inlämnade av studenten gör VFU-läraren en samlad bedömning av studentens prestation. Bedömningen presenteras för examinator vid ett betygsmöte som brukar äga rum två till tre veckor efter avslutad VFU-kurs. Vid betygsmötet fastställs betyget och rapporteras därefter in på Ladok.

Ersättning utgår med 700 kronor per student och vecka. Ersättning betalas ut i slutet av aktuell termin genom att högskolan skickar ett faktureringsunderlag till aktuell skola.