student

Ansvarsområden VFU

För att VFU-perioderna ska fungera är det viktigt att alla parter i VFU är medvetna om sitt ansvar. Därför presenterar vi här respektive parts ansvarasområde i samband med VFU.

Studentens ansvar

  • Ha kunskap om innehållet i de dokument som styr VFU, till exempel kursplan och handledningsdokument
  • Förse handledare med relevanta VFU-dokument och att tillsammans med handledare gå igenom aktuella dokument för VFU-perioden
  • Uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisen enligt VFU-platsens anvisningar
  • Hålla sig informerad om VFU via e-post och hemsidor
  • Vara närvarande vid VFU-information inför VFU och VFU-uppföljning efter VFU
  • Vara närvarande vid de moment som organiseras på VFU-skolan såsom introduktionsträff och studentseminarium
  • Kontakta handledare i god tid inför varje VFU-kurs för planering utifrån verksamheten på förskolan/skolan och kursens lärandemål
  • Genomföra VFU på heltid
  • Medverka i samtal med handledare och VFU-lärare i anslutning till dennes besök
  • Delta under VFU-kurs i verksamhetens löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, konferenser och föräldrasamverkan
  • Omgående kontakta VFU-lärare vid problem under VFU och inte vänta tills VFU-perioden är slut

VFU-handledarens ansvar

  • Vara behörig lärare i de ämnen/ämnesområden som studenten genomför sin utbildning i
  • Handleda student under VFU-perioden
  • Ha genomgått, eller har för avsikt att genomgå handledarutbildning
  • Vara förtrogen med VFU-kursens lärandemål och bedömningsgrunder enligt aktuell kursplan och handledningsdokument
  • Planera VFU-perioden så att studenten får möjlighet till inblick och deltagande i olika verksamheter och arbetsuppgifter i syfte att ge studenten en helhetsbild av lärarprofessionen
  • Avsätta tid för handledning, planering och reflektion i samråd med studenten
  • Kontinuerligt dokumentera och utvärdera studentens insatser, arbete och annat som är relevant för att kunna lämna underlag för bedömning i enlighet med kursens mål
  • Medverka vid samtal med student och VFU-lärare från HLK i samband med dennes besök
  • Vara förberedd samt delta på professionsutvecklande seminarier som anordnas av HLK
  • Delta på de träffar som HLK och/eller kommunen regelbundet anordnar
  • Kontakta studentens VFU-lärare snarast om det föreligger tvivel om att studenten kan uppnå VFU-kursens lärandemål
  • Rapportera eventuell frånvaro

VFU-ansvariges ansvar

  • Övergripande ansvarig för VFU-arbetet på VFU-skolan/området
  • Säkerställa kommunikationsvägar inom förskole/skolområdet så att informationen på ett tydligt sätt kan spridas
  • Samordnare och/eller VFU-ansvarig ansvarar för att studenten placeras hos handledare med relevant behörighet
  • Regelbundet organisera tillfällen för såväl studenter som handledare att delta i olika former av kollegialt lärande kring VFU
  • Genomföra studentseminarier enligt plan
  • Delta på de träffar som HLK och kommunen regelbundet anordnar för att öka samverkan och säkerställa kvalitén inom VFU

VFU-lärarens ansvar

  • Besöka studenten i VFU (ej VFU I)
  • Genomföra ett samtal med student och handledare i anslutning till besök
  • Följa upp studentens individuella VFU-erfarenheter
  • Bedöma och examinera studenten efter samråd med handledaren
  • Delta i kurslagsmöte och uppföljningsmöte före och efter VFU-perioden
  • Tillsammans med examinator vara med vid studentsamtal i samband med underkännande i VFU
  • Rapportera till VFU-administration om studenten meddelar avbrott eller studieuppehåll under VFU