Utbildningsvetenskap - perspektiv och historisk utveckling kring lärande, kommunikation och mångfald 7,5 hp
Kursinnehåll
- Fördjupade perspektiv på lärande, främst behavioristiskt, kognitivt, sociokulturellt och fenomenografiskt perspektiv
- Jämförande analyser av grundantaganden i olika perspektiv och olika teori-bildningar/inriktningar
- Perspektivs och teoriers/inriktningars roll vid genomförandet av empiriska studier om lärande
- Fördjupning av olika perspektiv/inriktningar inom utbildningsvetenskap med särskild relevans för lärande, kommunikation (dvs. språkande, inklusive två-/flerspråkighet) och mångfald (dvs. identitet)
- Skriftlig argumentation
- Muntlig argumentation
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet till forskarutbildning.Utbildningsnivå: Forskarnivå XXX
Kurskod/Ladokkod: FLUPH38
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Typ av Kurs
FORS
Studieform
Lärcentra
Obligatoriska fysiska träffar
8
Termin
Våren
2022:
vecka 05
-
vecka 20
Studietakt
25%
Ort
Jönköping
Kurstid
Blandade tider
Kursansvarig
Joel Hedegaard
Examinator
Ole Henrik Hansen
Anmälningskod
HJ-FL004