Bildning och social hållbarhet
Social hållbarhet och social rättvisa är djupt integrerade fundament för svensk vuxenutbildning. Bildning och folkbildning utgår från ett brett engagemang där människa och samhälle förenas i rörelsen framåt. Utsatta gruppers inkludering och integrering kan främjas genom medvetenhet och tillgängliga lärandemiljöer. Äldres lärande och lärande mellan generationer öppnar ögonen för det faktum att lärande sker hela livet.
Pågående projekt:
- Äldre på folkhögskola
- Genusaspekter på äldres lärande
- Att gå in i vuxenvärlden med kronisk sjukdom: social rättvisa för ungdomar och unga vuxna inom utbildning, omvårdnad och boendesituation
- Studiemotiverande folkhögskolekurser
- Stickning och välbefinnande
- Samhandling social innovation
- Ungdomar med missbruksproblem – berättelser om möjligheter och hinder avseende behandling och skolgång
- Ungdomars motivation för öppenvårdsbehandling
Avslutade projekt:
- Lärande sent i livet – Senioruniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Livslångt lärande med fokus på högre utbildning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Attraktivitet och Strategisk Kompetensförsörjning II
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Utbildning som rehabilitering för vuxna med långvarig psykisk ohälsa
Pdf, 1.2 MB.
- Ung teknik, äldres vardag: Domesticeringsforskning för digital policy
- Äldre i e-samhället: Projekt för digitalt deltagande
Öppnas i nytt fönster.
- Men's shed
- Shedfruar
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Folkhögskolestudier för unga vuxna med högfungerande autism
- Graffiti för seniorer – en studie av lärande senare i livet
- Arbete med kvalitet i vuxenutbildning
- Ett aktivt åldrande
- RUSta för inkludering
- IT-spåret
- ECIL - European Certificate in Intergenerational Learning
- Nationell utvärdering av IT i skolan
- Utvärdering av Kunskapslyftet
- IANUS - Nyckelkompetenser för lärande sent i livet
- Bridging the Gaps 1 & 2