Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för kompletterande pedagogisk utbildning (UVK) 7,5 hp
Kursinnehåll
- Skolans uppdrag att förmedla de värden som formuleras i läroplanens kapitel 1 utifrån läroplansteori samt dess didaktiska betydelse för lärares undervisningspraktik
- Jämförelse mellan skolans uppdrag så som det är formulerat i läroplanens olika delar med avseende på måluppfyllelse och utvärdering av måluppfyllelse
- Den kunskap och de värderingar som legitimeras genom läroplanens formuleringar ur ett historiskt och didaktiskt perspektiv
- Skolsystemets olika aktörer och deras påverkan på skolans styrning och innehåll
- Hur skolans organisation och professionens villkor förändras som en konsekvens av samhällelig förändring
- Uppföljning, utvärdering och utveckling på skol-, huvudmanna-, och nationell nivå
- Innebörden av systematik i kvalitetsarbete och skolutveckling
- Etiska begrepp med relevans för skolans uppdrag och lärarens profession
- Förhållandet mellan lärarens egna värderingar, styrdokument och undervisningspraktik
- Kunskapsmätningar och resultatjämförelser, nationellt och internationellt
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling som ligger till grund för resultatmätning och jämförelser
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser termin 1 och 2 på kompletterande pedagogisk utbildning eller motsvarande samt godkända ämnesstudier i antagningsämnet omfattande minst 90 hp. Dessutom krävs godkända resultat i Utbildningsvetenskaplig kärna 15 hp och Verksamhetsförlagd utbildning III 7,5 hp eller motsvarande.Utbildningsnivå: Avancerad nivå A1N
Kurskod/Ladokkod: LKUR22
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten
2022:
vecka 44
-
vecka 03 2023
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Karin Jardmo
Examinator
Rebecka Florin Sädbom
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
11250kr
Anmälningskod
HJ-L2403