• Eldsjälar driver utvecklingen av öppna kurser

    – Det liknande en gerillarörelse i början. Jag tror att när det gäller öppna kurser, öppna utbildningar, MOOC:s, så har de mest kreativa och innovativa och de mest öppna kommit underifrån med eldsjälar, entusiaster som gör någonting, säger Alastair Creelman.
  • Fler kan ta till sig MOOC:s om de kombineras med ”studiecirkeltänk”

    Vid Campus Skellefteå pågår högre utbildning, forskning och ett arbete med att främja kompetensutveckling i Skellefteå med omnejd. Staden ligger mitt emellan två universitetsstäder, men på campus är dörren dessutom öppen till hela världen. Ida Lindh och hennes kollegor vid Campus Skellefteå har identifierat en pusselbit för att göra internationella MOOC:s mer tillgängliga och genomförbara – kör dem som en studiecirkel.
  • Rapport från Mötesplats OER

    Utvecklingen mot öppna lärresurser går framåt, men sakta.
  • Fem nya MOOC:s vid Linköpings universitet

    Öppna nätbaserade kurser kan vara ett bra alternativ för den enskilde som vill kompetensutveckla sig i sitt arbete eller lära sig något nytt på fritiden. För lärosäten kan de vara en del i arbetet med både rekrytering och marknadsföring, och ge möjlighet att nå nya grupper, något som man har arbetat med vid Linköpings universitet det senaste året.
  • Open Educational Resources - A Definition

    Open educational resources are materials used to support education that may be freely accessed, reused, modified and shared by anyone.