Policy för karriärvägledning
Ingela Bergmo-Prvulovic är aktuell i senaste numret av European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, med artikeln “Subordinating careers to market forces? A critical analysis of European career guidance policy”.
I studien utforskar Bergmo-Prvulovic språk och uttryckssätt gällande individers karriär och karriärutveckling i Europeiska policydokument för karriärvägledning. Syftet är att blottlägga vilka underliggande synsätt som förmedlas i policydokumenten gällande individers karriärfenomen. Studien visar att policydokumenten uttrycker fyra typiska karaktäriseringar av karriärfenomen; kontextuell förändring, omgivning-individ-överensstämmelse, kompetensrörlighet och empowerment. Studien visar att policydokumentens underliggande synsätt på karriärfenomen domineras av ett ekonomiskt perspektiv, följt av lärandeperspektiv och politiskt vetenskapligt perspektiv. Formuleringar och uttryckssätt i policydokumenten förmedlar motsägelsefulla budskap och en typ av karriärkontrakt som förefaller underordna individers karriärer till marknadskrafterna, samtidigt som individerna åläggs hela ansvaret att svara upp mot marknadskrafterna.
Läs artikeln här.
![](/images/18.6e83b3d31657a022890df87/1535606302069/bergmo.jpg)
Ingela Bergmo-Prvulovic är aktuell med en vetenskaplig artikel där hon har analyserat policydokument för karriärvägledning.