Claudia Gillberg ny gästprofessor i Leeds

Vår affilierade forskare Claudia Gillbergs kunskaper och engagemang kring funktionshindrade och långtidssjukskrivnas rätt till inkludering har uppmärksammats av det välrenommerade CollectivED vid Carnegie Institute of Education, som nu välkomnar henne som gästprofessor.
– Jag är så rörd, jag är så överväldigad att de har skapat det här utrymmet i vilket jag nu kan verka, säger Claudia Gillberg.

CollectivEDlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som startats på initiativ av professor Rachel Lofthouse för att föra samman policy, teori och praktik, arbetar bland annat med att skapa ett nätverk av praktiker och forskare inom utbildning. Nyligen bidrog Claudia till ett av deras Working Papers, med sin text Pyjamas Wearing Mentors? länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterDissolving the Inclusion/Exclusion Divide in Professional Developmentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Med utlåtanden som ”Your tremendously interesting work and significant outcomes are entirely congruent with the aims of CollectivED. The context of your work is particularly unique and welcome” och “We look forward to working with you in the future” som medskick kan Claudia nu fortsätta sitt arbete med forskning, kunskapsspridning och opinionsbildning, men med en ny, värdefull plattform att utgå från.

– Det ger mig ett helt annat förhandlingsutrymme och inte bara för min egen del utan för de innehåll jag tycker är viktiga. Att det är ett ställe som väldigt proaktivt säger ’det är just ditt innehåll, det är just det perspektivet vi är ute efter’.

Claudia Gillberg är även en del av tankesmedjan Centre for Welfare Reformlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, där hon nyligen blev särskilt ansvarig för frågor om livslångt lärande och aktivt medborgarskap. Hon har ett stort internationellt nätverk inom sitt område och har länge varit en välkänd och stark röst bland annat på sociala medier. Faktum är att hon har hittat alla sina nya sammanhang, forskning och kollegor genom sina sociala medier, eftersom hon själv är kroniskt sjuk och arbetar från sitt hem. Och både CollectivED och Centre for Welfare Reform har i sin tur hittat henne, och fångat upp hennes kompetens, genom Twitter.

Men trots den etablerade ställning hon har arbetat sig till kommer positionen som gästprofessor ändå att göra skillnad i hennes fortsatta arbete.

– Det blir genast en annan tyngd nu. Jag kan säga samma saker men de har plötsligt ett annat värde, tyvärr är det ju så, säger hon.


Sara Bref

 

Publikationer:

  • Adams Lyngbäck, L., Bylund, C., Gillberg, C., Jones, G., Larsdotter, M., Nelson, B. (2020). The impact of COVID-19 on disabled citizens in Sweden [blog post]. Mer information
  • Gillberg, C. (2020). The significance of crashing past gatekeepers of knowledge: Towards full participation of disabled scholars in ableist academic structures. In: Ableism in Academia: Theorising experiences of disabilities and chronic illnesses in higher education London: UCL Press Mer information
  • Gillberg, C. (2020). Pyjamas-wearing mentors? Dissolving the inclusion / exclusion divide in professional development: A think piece working paper. Leeds: Carnegie School of Education, Leeds Beckett University Mer information
  • Gillberg, C. (2020). Book review: Disability experiences, memoirs, autobiographies, and other personal narratives, volume 1 and 2. Editors: Thomas Couser and Susannah B. Mint. Taylor & Francis Mer information
  • Gillberg, C., Pettersson, A. (2019). Between duty and right: disabled schoolchildren and teachers’ ableist manifestations in Sweden. Disability & Society 34(9-10), 1668-1673 Mer information

Alla träffar från DiVA (38)
2020-04-28
2020-04-28