Grattis till vår nya docent!
I dag höll Martin Hugo sin docentföreläsning "Skolidentitet & Omställningstid - Att motivera när ingen motivation finns".
Martin Hugo disputerade 2007 med avhandlingen "Liv och lärande i gymnasieskolan", om elever på individuella programmet. Ända sedan dess har han ägnat sin forskning åt meningsfullt lärande för ungdomar och unga vuxna som av olika anledningar är särskilt utsatta, som har upplevt sig misslyckade i skolsystemet. Han har intervjuat till exempel tvångsomhändertagna, missbrukande och personer med funktionshinder och anlitas nu som expert runt om i landet när det gäller utbildning och lärande för de här grupperna.
På senare år har han forskat kring unga vuxna med högfungerande autism, något som bland annat finns sammanfattat här.
Publikationer:
- Öhman, C., Hugo, M., Augustine, L. (2024). Vårdnadshavares uppfattningar av delaktighet i förskolan. Educare (pp. 1-28).
- Hugo, M. (2022). Praktisk klokhet för att motivera när ingen motivation finns. In: A. Öhman (Ed.), Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik (pp. 93-116). Lund: Studentlitteratur AB
- Hugo, M., Dybelius, A. (2022). Att leda och stödja regionala nätverk för samordnare för nyanländas lärande. In: Åsa Hirsh & Jesper Boesen (Ed.), Research Reports. School of Education and Communication Jönköping: Jönköping University, School of Education and Communication
- Hedegaard, J., Hugo, M. (2022). Education as change: Liberation from mental illness and self-stigma in favour of empowerment. Australian Journal of Adult Learning 62(1), 97-123
- Bäcklund, J., Hugo, M., Ericson, K. (2022). Pre-service teachers’ experiences of the transition from analogue to digital learning during the Covid-19 pandemic. Problems of Education in the 21st Century 80(2), 273-288
Alla träffar från DiVA (64)