Ny forskning om yrkeslärare och digitalisering

Digitaliseringen inom byggbranschen går fort, vilket ställer nya krav på yrkeslärare. Mats Persson vid Malmö universitet har studerat nuläget. 

— Kunskaperna hos yrkeslärarna varierar mycket och beror på yrkeslärarens eget intresse. Det beror alltså väldigt mycket på individen hur pass ”up to date” undervisningen blir, säger Mats Persson i ett pressmeddelandelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

I projektetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som har genomförts på uppdrag av Byggnadsindustrins-, Elbranschens och VVS-branschens yrkesnämnder, har han bland annat genomfört ett antal enkäter och djupintervjuer för att ta redan på vilka kompetenser som yrkeslärarna har, vilka som skulle behövas, hur elevernas förutsättningar ser ut och hur kompetensutvecklingen går till.

—Yrkeslärarna måste få tid att både kompetensutveckla sig och utbyta erfarenheter sinsemellan. Här finns dock flera hinder som konkurrens mellan skolor och vem som ska betala för kompetensutvecklingen. Branscherna bör få mer inflytande på yrkesutbildningen och läromedlen måste utvecklas. Det finns alltså en hel lista på åtgärder som måste komma igång, säger Mats Persson. 


2019-12-18
2019-12-18