Ny bok: Vad säger forskare om utbildningskrisen?
Andreas Fejes och Magnus Dahlstedt är redaktörer för boken "Perspektiv på skolans problem".
I Perspektiv på skolans problem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. identifierar ett flertal forskare problem som de menar att skolan i dag står inför. Det handlar bland annat om problem som rör demokrati, rasism, språkplikt, skolvåld, betyg, ledarskap, skolmarknaden, juridifiering, distansundervisning, förskolan, vuxenutbildningen, folkhögskolan, och inte minst skoldebatten i sig.Boken ger perspektiv genom inspel från en rad initierade och etablerade forskare från olika discipliner verksamma inom det breda utbildningsvetenskapliga fältet. Med olika nedslag i utbildningslandskapet är ambitionen att stimulera till en skoldebatt som är förankrad i aktuell forskning om skola och utbildning. Perspektiv på skolans problem vänder sig till studerande inom lärarutbildningens olika inriktningar, verksamma inom utbildningsområdet samt andra som är intresserade av debatten om skolans problem.
Redaktörer:
Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt
Författare:
Majsa Allelin, Emma Arneback, Dennis Beach, Gert Biesta. Marianne Dovemark, Silvia Edling, Tomas Englund, Håkan Gustafsson, Bernt Gustavsson, Eva-Marie Harlin, Fredrik Hertzberg, Magnus Hultén, Malin Ideland, Sara Irisdotter Aldenmyr, Thomas Johansson, Jan Jämte, Anders Jönsson, Anna-Lena Kempe, Alli Klapp, Gunnlaugur Magnússon, Louise Malmström, Tommaso Milani, Judit Novak, Mattias Nylund, Ylva Odenbring, Maria Olson, Per-Åke Rosvall, Maria Rydell, Ingegerd Tallberg Broman, Robert Thornberg, Ásgeir Tryggvason, Johannes Westberg, Johan Öhman