Webbinarium: Flexibla studieformer i komvux
Skolverket bjuder in till en möjlighet att ta del av av forskning, exempel från verksamheter, ny information från skolmyndigheter och få erfarenheter från kollegor.
Program
13.00 – 13.15 Introduktion Maria Åström och Roberth Olofsson, Skolverket
13.15 – 13.45 Vad säger forskning om flexibla studieformer? En presentation av Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg” (2019). Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet
13.45 – 14.15 Kollegialt lärande, individualisering och stöd inom nätbaserat lärande Att leda kollegialt lärande och organisera för att främja individualisering och stöd för elever som läser på distans. Antonija Rehnström, rektor, Malmö stad
14.15 – 14.40 Att skapa förutsättningar för struktur och likvärdighet i det nätbaserade lärandet Att organisera för struktur, likvärdighet och flexibilitet inom nätbaserat lärande. Susanne Andersson, rektor Jokkmokks kommun, Lapplands kommunalförbund
14.40 – 15.05 Orienteringskurser – ett sätt att nå framgång inom nätbaserat lärande Hur man som skola kan arbeta för att förbereda vuxna elever inför studier på distans. Eulali Ardanian, biträdande rektor, Södertälje kommun
15.05 – 15.15 Vad är på gång inom kommunal vuxenutbildning? Jonas Vig och Maria Åström, Skolverket
Läs också:
Komvux lyfts i debatt och forskning
Nyligen publicerade UKÄ en rapport om hur lärarutbildningarna förbereder sina studenter för arbete inom den kommunala vuxenutbildningen, som de blir behöriga att undervisa i. Professor Andreas Fejes vid Linköpings universitet har vid flera tillfällen påtalat frånvaron av vuxenutbildningsaspekter i lärarutbildningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., och UKÄ:s granskning ger honom rätt:
"Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den verksamhetsförlagda utbildningen och de ämnesinriktade studierna."
I ett nytt projekt ska Fejes, tillsammans med kollegor vid Linköpings universitet och Göteborgs universitet, undersöka hur lärare inom kommunal vuxenutbildning tolkar och tillämpar läroplan och andra styrdokument i sin planering och undervisning.
Lärare som undervisar på vuxenutbildning kan nu i ett första steg bidra till kunskapsläget genom att svara på en enkät. Senare kommer även lärare att intervjuas.