Helena Svanängen, adjunkt i specialpedagogik, inspirerades av tankegångarna runt educommunication och lärande. Hon startade tillsammans med Anne Eklund och ytterligare några kollegor, en skuggningscirkel, i syfte att utveckla undervisningen.

Lilly Augustine och Helena Svanängen

Podcast Live.

Hur EduCommunication kan tillämpas i undervisningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - ett samtal mellan forskningschef Lilly Augustine och Helena Svanängen (från november 2024).

En grupp lärare på HLK har startat en skuggningscirkel för att kunna återkoppla till varandra vilken slags kommunikation som undervisningen skapat i lärosalen. Gruppen frågar sig om kommunikation och angreppssätt gynnat studenternas inre samtal och lärande.

- EduCom-konceptet är spännande eftersom det belyser kommunikationen mellan lärare och student. Det handlar om att det inre samtalet som ska komma igång och som jag har med mig själv medan jag lär mig, säger Helena Svanängen, universitetsadjunkt i specialpedagogik.

Hittills har gruppen hunnit med en runda av skuggningscirkeln. Det var många frågor som väcktes:

  • Maktstrukturer som påverkar kommunikation. Vad gör att en student vågar exponera det de inte kan under en föreläsning/seminarium, vad gör en student tyst?
  • Hur påverkar bedömningskulturer samtalet och interaktionen i klassrummet?
  • Vilka faktorer kan samspela när studenter uppvisar "fågelungebeteeende" (att studenten ska "matas" och läraren ska "mata"). Hur uppmuntrar vi studenten att själv söka kunskap och uttrycka behov kring detta till läraren? Hur relaterar studentens syn på sin egen roll i lärandet till närvaro i icke-obligatoriska moment?
  • Hur ser vi på undervisningsformen "föreläsning", är det så vi bäst gynnar studentens lärande? Vad finns det för hinder för att förändra, vad finns det för fördelar med det som redan görs?
  • Konsten att använda felaktiga studentsvar i undervisningen, hur gör man det på ett sätt som leder till lärande?

Vilken slags undervisning leder till en students inre samtal med sig själv?

Första skuggningsrundan var därmed avslutad, men alla i gruppen vill fortsätta.

- Inför våren 2025 har vi delat upp oss i två grupper, berättar Helena Svanängen.
- Varje grupp ska välja ett fokus som relaterar till de frågor vi samtalade om i runda ett, och utifrån det utforma en mindre "aktion" inför skuggningen. Tanken med det är att vi får möjlighet att prova sätt att utveckla vår undervisning mot ett mer kommunikativt arbetssätt och att vi genom skuggningen får stöd av varandra att förstå hur de val vi gör påverkar studenternas möjlighet till kommunikation och lärande. Efter det ses vi igen och hjälper varandra att analysera och reflektera över det som skett i våra respektive klassrum.

I skuggningscirkeln ingår: Helena Svanängen och Anne Eklund som informella ledare, samt Eva-Lena Jonsson, Malin Axelsson, Lene Foss och Mikael Segolsson.

För mer information, kontakta Helena Svanängen.