EduCom är Högskolan för lärande och kommunikations forskningsprofil som beskriver hur vi tar oss an forskning och arbetssätt i undervisningen. Profilen är inspirerad av forskningsfältet educommunication. Några av forskarna på HLK gjorde en kunskapsöversikt för att lära oss mera.

Lilly Augustine och Helena Taubner, om educommunication

HLK-forskarna Helena Taubner, Pia Andersson och Renira Gambarato har genom att studera 50 internationella vetenskapliga artiklar, lagt en kunskapsöversiktlig grund över hur andra definierar och använder begreppet educommunication, som också är själva forskningsfältet.

- Själva ordet educommunication består av orden education och communication. Och i all pedagogik används kommunikation, och i all kommunikation används pedagogik. Men vi såg att begreppen pedagogik och kommunikation skapar en ny kunskapssyn tillsammans, säger Helena Taubner.

Begreppen pedagogik och kommunikation blir alltså något mer tillsammans än vad de är var för sig.

Målet är hållbarhet, rättvisa och förändring

Med inspiration från den större forskningbilden och historien, samt genom ett tvärvetenskapligt angreppssätt, ska HLK gemensamt skapa mening i definitioner som är relevanta i vår kontext. Man är på god väg. Tvärvetenskap blir nyckelordet när slutmålen hållbarhet, rättvisa och förändring ska uppnås.

- Inom HLK gör vi redan educommunication, men vi kan arbeta ännu mer tillsammans för att hitta EduCom i den praktiskt pedagogiska vardagen, menar hon.

Podcast Live:

Se hela intervjun mellan forskningschef Lilly Augustine och Helena Taubner Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där Helena förklarar modellen och sambanden mellan educommunication, aktionskompetens, social rättvisa och social hållbarhet (från november 2024).