Samverkan mellan skola och akademi
Samverkan inom ULF ska präglas av jämlika villkor mellan skola och akademi. Det innebär till exempel att både forskare och yrkesgrupper inom skolan ska kunna ta initiativ till utvecklings- och forskningsprojekt. ULF ska skapa långsiktigt hållbara samverkansmodeller för forskning och utveckling, reglerade genom avtal.

Om du vill starta eller vara med i ett ULF-projekt så kan det vara bra att känna till vad som kännetecknar ett sådant. I texten nedan listar vi ett antal villkor som bör beaktas då man formulerar en projektidé:

  • att HLKs forskningsmiljöer utgör den vetenskapliga samverkansparten gentemot skolan.
  • ULF-medel är knutna till samverkan med skolan. Det innebär att forskare vid HLK endast kan få medel om de utför sin forskning i samverkan med skola.
  • Grundförutsättningen är att HLK finansierar forskarnas medverkan och att kommunen finansierar de från kommunen medverkande lärarna (förstelärare eller lektorer, ev andra yrkesgrupper).
  • Projekten, som utformas gemensamt mellan forskare och lärare, placeras områdesmässigt inom respektive forskningsmiljös vetenskapsfokus. Centralt är också att projektens problem formuleras tillsammans av forskare och lärare.
  • Avsikten är att projekten skall kunna löpa över flera år, men vara designade så att delresultat kan redovisas årligen. Detta eftersom ULF-medel tilldelas årsvis.
  • Som ett led i att sprida erfarenheter från årets och tidigare års ULF-projekt anordnas årligen konferensen Forskningsbaserad undervisning Teori och praktik i samverkan. Vid konferensen är det obligatoriskt för de som innehar ULF-medel att del- eller slutredovisa sina projekt.
  • Avtal ska teckas mellan HLK och medverkande kommun.

 

Hur går jag tillväga om jag är intresserad av att medverka i ULF-projekt?