Publikationer och nyheter
Språkutveckling med dialogisk högläsning
Hur kan språket utvecklas hos de yngsta eleverna i skolan? I ett nytt avsnitt av podden Lärare & Forskning diskuteras dialogisk högläsning – en metod där läraren aktivt samtalar med eleverna under läsningen för att stimulera språk, förståelse och tänkande. Samtalet tar sin utgångspunkt i forskningsprojekt med koppling till ULF och undervisning i förskoleklass.
Forskningsprojekt för att öka skolnärvaron
Vad orsakar ökande skolfrånvaro, och hur kan skolor arbeta mer effektivt med att förebygga den? Det är fokus i ett nytt forskningsprojekt som leds av Maria Bäcke vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Projektet, som genomförs inom ramen för ULF, har väckt uppmärksamhet i flera medier. Genom intervjuer och samverkan med skolor ska projektet bidra till nya insikter och konkreta strategier för att främja närvaro i skolan.
Jönköpings-Posten: Nytt projekt lanseras Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SR P4 Jönköping (ca 07:44) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skolledare.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | IT-pedagogen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | Skolporten
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nod-gemensam ULF-konferens i Jönköping 2023 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
ULF-projekt i Vaggeryd och Habo 2019-2021 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
ULF-presentationer från den årliga konferensen Forskningsbaserad undervisning - Teori och praktik i samverkan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.:
Kommer inom kort