student

kursgenerering

Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Fritidshemmets pedagogiska grunder 15 hp

Kursinnehåll

Kursen innehåller två delkurser om vardera 7,5 hp:
Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp
Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp

Delkurs 1: Fritidspedagogik I: Yrket och uppdraget, 7,5 hp
School Age Educare I: The profession and the mission, 7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för lärarens uppdrag och fritidshemmets mål, då, nu och i framtiden
- förklara betydelsen av samverkan mellan olika aktörer runt eleven
- beskriva den fria tidens lärande och meningsskapande
- redogöra för fritidshemsverksamheter i och utanför Sverige
- definiera fritidshemmets didaktik
- lekens existentiella och kunskapande betydelse
- visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande matematikinlärning, samt grundläggande läs- och skrivinlärning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- reflektera didaktiskt över förutsättningar för lärande och meningsskapande
- visa kännedom om kvantitativa forskningsmetoder
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt reflektera över elevers möjligheter för lärande och meningsskapande utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor
- problematisera elevers inflytande och delaktighet

Innehåll
  • Läraruppdraget i fritidshemmet
  • Undervisningens innehåll
  • Fritidshemmets didaktik
  • Läsa och tolka styrdokument
  • Fritidshemmets historik
  • Barns uppväxtvillkor
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering
  • Drama som pedagogisk metod
  • Retorik
  • Nationell och internationell utblick på fritidshemsverksamhet
  • Samverkan med vårdnadshavare och aktörer inom och utanför skola och fritidshem
  • Inflytande och delaktighet
  • Lekens betydelse
  • Tematiskt, grupporienterat och multimodalt arbetssätt
  • Villkor och möjligheter för elevers matematiklärande
  • Grundläggande läs- och skrivinlärning
  • Kvantitativ metod

Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Tentamen/laboration kan innebära digital examination, i form av Inspera och/eller Canvas-quiz.

Examination
Delkursen examineras genom:
Gruppredovisning 1, 1 hp, U/G
Gruppredovisning 2, 1 hp, U/G
Individuell laboration 1 (inträdesbiljett seminarium), 1 hp, U/G/VG
Seminarium, 0,5 hp, U/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp U/G/VG
Individuell laboration 2, 0,5 hp, U/G
Individuell skriftlig tentamen, 2,5 hp, U/G/VG

Delkurs 2: Fritidspedagogik II: Praktiska och estetiska lärprocesser, 7,5 hp
School Age Educare II: Practical and aesthetic learning processes, 7,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva teorier om praktiska och estetiska lärprocesser
- redogöra för olika typer av praktiska och estetiska uttryckssätt
- visa kunskap om kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs- och skrivinlärning
- förklara hur barnlitteratur kan användas i den fritidspedagogiska undervisningen
- redogöra för berättandets möjligheter

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- använda sig av och reflektera kring praktiska och estetiska lärprocesser och uttryckssätt i relation till fritidshemmets praktik och elevers meningsskapande
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt reflektera över och värdera elevers möjligheter att använda praktiska och estetiska uttryckssätt utifrån olika förutsättningar och uppväxtvillkor

Innehåll
  • Teorier som ligger till grund för lärande genom/inom praktiska och estetiska lärprocesser och uttrycksformer
  • Fritidshemmets kulturella uppdrag
  • Dramapedagogikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
  • Musikens betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
  • Rörelse och dess betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
  • Visuell kulturs och bilds betydelse för elevers lärande och meningsskapande i teori och praktik
  • Multimodalt lärande i teori och praktik
  • Villkor och möjligheter för elevers kommunikation och språkutveckling, grundläggande läs- och skrivinlärning
  • Barnlitteratur och berättande
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering
  • Inflytande och delaktighet

Undervisning
Undervisningen bygger på ett aktivt samspel mellan lärare och studenter i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar individuellt och i grupp.

Examination
Delkursen examineras genom:
Grupplaborationer, 3hp, U/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp U/G/VG
Gruppredovisning, 2,5 hp, U/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp U/G/VG

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Matematik 1 samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Utbildningsnivå: Grundnivå G1F
Kurskod/Ladokkod: LFPK15
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Kommande kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Våren 2025: vecka 04 - vecka 13
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Eva Solfelt
Examinator
Carin Falkner
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
24750kr
Anmälningskod
HJ-L5241
Last modified 2024-11-21 08:48:56
Sidan uppdaterad 2024-09-23