Marknads- och kommunikationsrätt 7,5 hp
Hur bör en marknadsförare agera vid marknadsföring av sin uppdragsgivares produkter? Vilka begränsningar finns? Att känna till vilka marknadsrättsliga regler och normer som gäller i Sverige, inom EU och internationellt bland annatangående vad som anses vara tillåten eller godkänd marknadsföring, är nödvändigt för marknadsförare och kommunikatörer, för att de på ett ansvarsfullt sätt ska kunna bedriva sitt arbete. Förutom marknadsrätt omfattar kursen även tryck- och yttrandefrihet, offentlighet och sekretess, och viktiga skillnader mellan att arbeta med kommunikation inom privat och offentlig sektor tydliggörs. Vidare behandlas konkurrensrätt, avtalsrätt samt immaterialrättsliga regler såsom upphovsrätt och varumärkesrätt. Under senare delen av kursen fördjupar sig studenterna i en skriftlig gruppuppgift inom praktisk marknadsrätt.
Kursen riktar sig till dig som redan arbetar som kommunikatör eller marknadsförare och som vill spetsa din juridiska kompetens, men också till dig som behöver kunskapen i ditt framtida yrkesliv.
Kursinnehåll
- Marknadsrätt och marknadsföringsrätt: regler om exempelvis god marknadsföringssed, vilseledande reklam, könsdiskriminerande reklam samt ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation.- Konkurrensrätt: lagstiftningen mot konkurrensbegränsningar och otillbörliga konkurrensmetoder.
- Immaterialrätt: upphovsrätt, patenträtt, mönsterrätt, känneteckensrätt samt skydd för företagsnamn.
- Avtalsrätt med offertförfarande, avtalsslut och avtalstolkning.
- Kommunikationsrätt med tryck- och yttrandefrihet, offentlighet och sekretess.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LMKG16
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Kommande kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Våren
2026:
vecka 04
-
vecka 23
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
12375kr
Anmälningskod
HJ-L6018