Livslångt lärande och vuxenutbildning – hur blev policyn i olika länder?
Ann-Kristin Boström skriver på den europeiska plattformen EPALE.
Få svenska forskare har samma överblick över hur fältet livslångt lärande har utvecklats nationellt och internationellt som Ann-Kristin Boström. Sedan en tid bloggar hon på den europeiska plattformen för vuxenutbildning, EPALE. I sin senaste bloggpost Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. beskriver hon hur UNESCO, OECD och andra aktörer under åren har tolkat och arbetat med begreppet livslångt lärande.
"Begreppet livslångt lärande är svårdefinierat i sig för de flesta och ger därför många möjligheter till olika tolkningar. Dessa beror på vilken bakgrund man har eller vilken kultur man kommer ifrån. Finns förutsättningar, som i Sverige, att kunna få med de flesta delarna i det livslånga lärandet så kan det bli lösningen vid skapandet av en policy. I andra länder gjorde man annorlunda."
Forskarintervju med Ann-Kristin Boström från 2018.
Ann-Kristin Boström presenterar longitudinell forskning om äldres välbefinnande och livskvalitet vid ELOA-konferensen 2018: