3.1.2 Kännetecknande drag för organisering för ett agilt arbetssätt
För att åstadkomma ett agilt arbetssätt behöver stödjande åtgärder utvecklas genom dialog mellan ledare/chefer och medarbetare enligt de specifika förutsättningar och behov som finns i respektive företag/verksamhet.
Text
Förmågor för att åstadkomma ett agilt arbetssätt kan användas som utgångspunkt för att resonera fram hur de ska specificeras mer i detalj och omsättas i handling i varje specifikt fall, tabell 1. Tillvägagångssätt för ett agilt arbetssätt summeras i tabell 2.
Tabell 1. Kännetecknande drag för agilt arbetssätt
Steg | Beskrivning | Förmågor |
Förutse och agera snabbt | Proaktivt agerande på förändringar | Förutse förändring, utveckling, hot, möjligheter och störningar |
Känna in och agera på oförutsedda förändringar | ||
Med egen motivation ta fram lämpliga lösningar | ||
Kompetens/lärande | Bredd och nivå på kunskaper, färdigheter och förmåga till lärande | Ta till sig nya idéer kunskap, teknik |
Snabbt lära sig nya färdigheter | ||
Arbeta snabbt och effektivt | ||
Förmågan att lära av erfarenhet – såväl framgångar som misslyckanden såväl individuellt som organisatoriskt | ||
Anpassningsförmåga | Mångkunnighet och flexibilitet i arbetet | Tolerera oväntade förändringar i arbetsförhållandena |
Anpassa sig till nya förutsättningar och korta omställningstider och samtidigt bibehålla en relativt hög arbetstakt och leveranstakt | ||
Anpassa sig till nya arbetsuppgifter eller roller | ||
anpassa sig till nya samarbetsformer | ||
Samordning/ | Positiv attityd till och hög effektivitet i samarbete | Samordna aktiviteter som krävs för att sammanlänka och synkronisera aktiviteter mellan människor, team och enheter för att produktionen ska fungera väl |
Skapa effektiv och smidig kommunikation | ||
Decentralisera beslutsfattande, vilket förutsätter att även mjukvarusystem stöder ett decentraliserat beslutsfattande | ||
Samarbete mellan funktioner och kompetensområden |
Tabell 2. Hur åstadkoms då ett agilt arbetssätt?
Område | Beskrivning tillvägagångssätt |
Bemanning | Planera arbetsfördelningen så att medarbetarnas arbetskapacitet och förmågor/kompetens tas tillvara/utvecklas på bästa sätt |
Att vid nyanställning välja personer som i så hög grad som möjligt uppfyller kännetecken på ett agilt arbetssätt | |
Utbildning/träning | Träna medarbetarna att lära sig att behärska fler olika uppgifter (mångkunnighet) då det främjar samarbete och produktivitet |
Vid mindre frekventa och mer oförutsägbara förändringar krävs specialanpassad träning | |
Samordning | Fördelning av uppgifter mellan medarbetare över tid |
Hur medarbetare kan växla mellan olika typer av uppgifter, arbetsenheter och i vilken utsträckning de kan genomföra olika uppgifter parallellt på ett effektivt sätt | |
Behöver hanteras utifrån hur förutsägbar produktionen är | |
Samarbete | Viktigt med gemensam målbild/mental modell hos medarbetarna |
Teamarbete för att öka produktiviteten | |
Multifunktionella team för att kombinera specifika färdigheter hos olika medarbetare för att uppnå bättre och snabbare resultat | |
Dynamiska temporära team med specifik expertis/färdigheter för tidsbegränsade uppgifter | |
Incitament/motivation | Uppmuntran av olika slag för att öka motivationen till ett agilt arbetssätt |
t ex genom erkännande och återkoppling på utförda uppgifter och eventuellt lönepåslag | |
Befogenhet/engagemang/ decentraliserat beslutsfattande | Involvera medarbetare i beslutsprocesser för att snabba upp responstiden då de ofta har bäst förståelse och kompetens för vad som operativt behöver förbättras |
Ökar medarbetarnas benägenhet att acceptera förändringar | |
När medarbetarna tillåts ha hög egenkontroll och självständighet i arbetet ökar motivationen att svara upp mot förändringar snabbare vilket ökar produktiviteten |