Projektet Goda exempel för skolnärvaro syftar till att göra en kartläggning av det arbete som pågår i Jönköping och Värnamo kommun för att öka skolnärvaro och bidra till att bygga upp ett systematiskt och hållbart arbete på området. Projektet bygger på interprofessionell samverkan mellan skolpersonal, lärarutbildare och forskare från utbildningsvetenskap, hälsovetenskap och humaniora. Målet är att skapa verktyg för att öka skolnärvaron och möjliggöra framgång i form av godkända betyg och slutbetyg.

Följande frågor är centrala för projektet:

  • Hur arbetar man idag för att öka skolnärvaron för olika grupper och hur kan man arbeta framåt?
  • Hur skapar vi en mötesplats för att prata om och dela goda exempel för att öka skolnärvaro?
  • Hur kan resultaten av samverkan i projektet förvaltas för att stärka lärarutbildningen på området?
  • Hur kan ett gemensamt teoretiskt och metodologiskt ramverk se ut som kan belysa mekanismerna runt problematisk skolfrånvaro och samtidigt bidra till att skapa systematiska möjligheter att öka skolnärvaro?

Forskare

  • Maria Bäcke, lektor i litteraturvetenskap (projektledare)
  • Lilly Augustine, docent i handikappvetenskap
  • Elisabet Sandblom, lektor i svenska, inriktning didaktik
  • Sylvi Vigmo, lektor i pedagogik
  • Therése Haglind, licentiat i pedagogik mot tillämpad IT

Finansiering

Projektet finansieras av ULF-medel och har beviljats 1 921 494 SEK. ULF står för Utbildning, Lärande och Forskning och är en nationell försöksverksamhet där regeringen avsätter medel som riktas till praktiknära skolforskning.