AI-strategier präglas av sociala förväntningar

datorer

Foto: Marvin Meyer, Unsplash.

Artificiell intelligens (AI) har blivit ett av vår tids mest omtalade teknologiska genombrott. Men vad händer egentligen när stora, globala företag försöker integrera AI i sina verksamheter? Det har en ny avhandling från Jönköping International Business School vid Jönköping University (JU) undersökt.

– I centrum står människor som måste navigera nya verktyg och förväntningar. Det är en påminnelse om att digitalisering inte bara är en teknisk resa, utan också en social och institutionell förändring, säger Prince Chacko Johnson som nyligen disputerade vid JU.

I sin avhandling har Prince Chacko Johnson undersökt hur svenska multinationella företag, såsom ABB, Volvo Group, Sandvik och Epiroc, utformar och kommunicerar sina AI-strategier. Genom att analysera årsredovisningar, strategidokument och andra offentliga källor har hans forskning identifierat ett mönster: företagens AI-resor formas inte bara av tekniska möjligheter, utan också av externa förväntningar från investerare, tillsynsmyndigheter, media och samhället i stort.

Människan i centrum

För att förstå hur företag hanterar trycket att använda AI har Prince tagit fram en ny modell. Den visar att företag anpassar sig genom att följa vad som anses normalt, härma andra företag i branschen eller aktivt engagera sig i större samhällsfrågor som hållbarhet och etik.

– AI-omställningen är långt mer än en teknisk fråga, säger Prince Chacko Johnson.

Studien visar att AI inte bara förändrar hur företag arbetar, utan också vad som förväntas av dem. Nu måste företagen visa att de inte bara är innovativa, utan också ansvarstagande och transparenta i sin användning av AI.

Min forskning belyser den ofta förbisedda klyftan mellan hur företag talar om digital transformation och hur den faktiskt sker i praktiken. Studien erbjuder en nyanserad förståelse av hur organisationer navigerar AI, insikter som kan hjälpa olika aktörer att fatta mer transparenta och hållbara beslut, säger Prince Chacko Johnson.

Forskning som bidrar till smartare digitalisering

Målet med forskningen är att hjälpa företag att göra smarta och genomtänkta val när de digitaliserar sin verksamhet. För företagsledare innebär det att fatta beslut om AI, inte bara utifrån teknik och ekonomi, utan också med hänsyn till samhällsansvar och etik. Forskningen ger perspektiv som kan vara till hjälp för beslutsfattare och organisationer i Europas utvecklande landskap för AI-styrning.

Det är fascinerande hur AI förändrar företagens berättelser om sig själva. För att attrahera talanger och vinna socialt godkännande bygger de upp narrativ om sin AI-användning, samtidigt som de internt brottas med frågor om kompetens, system och etik. Denna spänning mellan det som visas utåt och det som sker bakom kulisserna är både aktuell och viktig att förstå, säger Prince Chacko Johnson.

2025-12-12