Futures Day - Who holds the future?
Projektet Futures Day - Who holds the future? är ett samverkansprojekt mellan Erik Dahlbergsgymnasiet, Utbildningsförvaltningen och Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Projektet syftar till att öka elevers framtidskompetens genom kreativt skrivande och användning av artificiell intelligens (AI). Elevers idéer om teknologi och AI:s roll i framtiden står i fokus och "futures scenarios" används som ramverk. Projektet tar avstamp i ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
Medverkande i projektet
- Ylva Lindberg, professor i pedagogik, inriktning språk- och litteraturdidaktik
- Maria Bäcke, lektor i litteraturvetenskap
- Anna-Lena Godhe, professor i pedagogik
- Andrew Galbraith, förstelärare i AI på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping
- Therése Haglind, affilierad forskare vid HLK och utvecklingsstrateg på Utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun.
- Frida Selvander, förstelärare i svenska på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping
- Joel Rangsjö, verksamhetsutvecklare inom AI, Jönköpings kommun
Publikationer och konferenser
Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2023). Framtidsperspektiv och AI i ämnesöverskridande utvecklingsarbete på gymnasiets teknikprogram. Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan. Högskolan för lärande och kommunikation, 8 november 2023, Jönköping.
Lindberg, Y., Haglind, T., & Galbraith, A. (2023). Values of speculating with and about AI in upper secondary school. Online Symposium on AI Opportunities and Challenges (SAIOC) 5 december 2023, hosted by Mid Sweden University.
Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2023). Futures 2023. Antologi med berättelser från elever på Erik Dahlbergsgymnasiet. Jönköpings kommun. https://pedagog.jonkoping.se/blogglistning/bloggarkiv/2024-04-09--hur-ser-varlden-ut-2043
Galbraith, A., Haglind, T., & Selvander, F. (2024). Fiktionsberättelser om framtiden. Presentation och utställning. Smålands litteraturfestival. Jönköping.
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Students create futures: Diffraction patterns in writing practices and processes with GenAI. Udforsk AI 2024, Nordic Conference on AI Research in the Education Sector, 2-3 December, Kristiansand, Norway.
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Who holds the future? Teachers’ work with students’ future thinking, sustainability & technology. NERA Conference 2024, "Adventures of Education: Desires, Encounters and Differences", 6-8 March 2024, Malmö, Sweden.
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M. (2024). Diffractive creation: Students’ collaborative writing processes and practices with GenAI. HEEL Seminar, 21 October 2024, online.
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M., Haglind, T., Galbraith, A., Selvander, F., Rangsjö, J. (2024). Futures Day: Framtidsperspektiv och kollaborativt skrivande med GenAI i svensk- och teknikämnet på gymnasiet. SMDI 2024, Sextonde konferensen i svenska med didaktisk inriktning, Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse, 26-28 november 2024, Luleå, Sverige.
Lindberg. Y. & Haglind, T. (2024). Who Holds the Future? Value Enactment through Futures Framing by Upper Secondary School Teachers. In Framing Futures in Postdigital Education: Critical Concepts for Data-driven Practices. Springer.
Selvander. F. (2024). Hur ser världen ut 2043? -Teknikelever på Erik Dahlbergsgymnasiet skriver framtidsnoveller utifrån klassisk storytelling i symbios med ChatGPT. Pedagog Jönköping: Forskning och utveckling. Jönköpings kommun.