Communication, Culture and Diversity (CCD)
CCD - Communication, Culture och Diversity är en tvärvetenskaplig och internationell forskningsmiljö som bildades 1997 vid Örebro universitet och flyttades till Jönköping University 2016.
Inom CCD forskar vi om kommunikation, kultur och mångfald ur olika perspektiv. Eftersom världen idag, präglad av rörlighet och migration, har skapat nya förutsättningar för såväl vuxna och barn som för forskning, (om)prövar vi bland annat premisserna för kommunikation, lärande och identitetsskapande med avseende på inkludering och utanförskap för marginaliserade grupper (dvs kultur, etnicitet, kön, dis/ability etc.).
Vi intresserar oss också för de nya mediekategorier som ständigt utvecklas genom tekniska innovationer. Just nu ligger fokus på artificiell intelligens (AI), och framför allt på datadrivna metoder inom utbildning och hållbara intelligenta system. Frågor relaterade till AI i lärande och undervisning utforskas i forskningsnätverket GRADE och det prisbelönta centret för spetsforskning inom forskning, AILI. I linje med detta fokuserar vi även på digital kompetens och digitalt deltagande för barn, vuxna och äldre.
Vi studerar även kommunikation, kultur och mångfald ur ett historiskt perspektiv, med utgångspunkt i modern och samtidshistoria, historiedidaktik och historiens inflytande i samhället. Detsamma gäller politisk teologi och religionsfilosofi, till exempel inom global kristendom och interreligiösa relationer.
Inom områdena språkinlärning, språkanvändning samt språk och litteratur, strävar CCD:s forskning efter att kritiskt förstå premisserna för kommunikation och deltagande i analoga/riktiga-digitala/virtuella/fiktiva sammanhang i olika utbildnings- och yrkessammanhang.
Tre forskarskolor inom CCD
CCD är involverad i tre nationella forskarskolor. Mer information om respektive forskarskola hittar ni via länkarna nedan.

Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
- Sangeeta Bagga-Gupta Länk till annan webbplats.
- Ylva Lindberg Länk till annan webbplats.
- Tobias Samuelsson Länk till annan webbplats.
Docenter
- Anders Buch Länk till annan webbplats.
- Johannes Heuman Länk till annan webbplats.
- Ingela Holmström Länk till annan webbplats.
- Anette Svensson Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Jennie Ahlgren Länk till annan webbplats.
- Lars Almén Länk till annan webbplats.
- Lars Bokander Länk till annan webbplats.
- Maria Bäcke Länk till annan webbplats.
- Peter Carlsson Länk till annan webbplats.
- Malin Dahlström Länk till annan webbplats.
- Radu-Harald Dinu Länk till annan webbplats.
- Aron Engberg Länk till annan webbplats.
- Machunwangliu Kamei
- Jenny Malmqvist Länk till annan webbplats.
- Giulia Messina Dahlberg Länk till annan webbplats.
- Laila Nielsen Länk till annan webbplats.
- Ulli Samuelsson Länk till annan webbplats.
- Elisabet Sandblom Länk till annan webbplats.
- Stina-Karin Skillermark Länk till annan webbplats.
- Carl-Johan Svensson Länk till annan webbplats.
- Sylvi Vigmo Länk till annan webbplats.
- Frida Wikström Länk till annan webbplats.
- Joakim Öberg Länk till annan webbplats.
Doktorander
- Andrea Atterström Länk till annan webbplats.
- Jennie Berg Länk till annan webbplats.
- Björn Bradling Länk till annan webbplats.
- Johan Bäcklund Länk till annan webbplats.
- Asia Della Rosa Länk till annan webbplats.
- Matthew Glass Länk till annan webbplats.
- Karin Ingeson Länk till annan webbplats.
- Maria Izuibejeres
- Kerstin Klavebäck Länk till annan webbplats.
- Margareta Lindström Länk till annan webbplats.
- Maria Rossall Länk till annan webbplats.
- Annie Sjöö Länk till annan webbplats.
Adjunkter
Affilierade forskare
Projekt
Pågående forskningsprojekt:
- DIP – Digitalization Initiatives, and Practices
- EL - Everyday Life
- EviMu – Learn
- Gender Talk Gender Spaces
- Global Teachers for a Sustainable Future
- TaL-21 – Teaching and Learning in the 21st century
- TISA-2 - Tensions in Inclusion/integration agendas in Swedish Adult education in the 21 century
Tidigare forskningsprojekt:
- Atoz - Lives on Facebook
- CIC - Categorization, Identities and Communication
- CINLE - Studies of everyday Communication and Identity processes in Netbased Learning Environments
- CIT - Communication, Identity and Technology
- DIMUL - Doing Identity in and through Multilingual Literacy Practices
- DiveIN – Diversity as Normality
- DoT - Participation and Theater
- LeaDMe – Learning, Digitalization, and Media
- LIMCUL - Literacies, Multilingualism and Cultural Practices in Present Day Society
- LISA-21 - Languages and Identities in School Arenas in the 21st century
- PAL - Participation for All
- SLoT – Language, Learning and Theater
Publikationer
-
Bagga-Gupta, S., Vigmo, S. (2024). Doing N/Ethnography in the Nexus of Language Learning and Technology: Trends and Looking Ahead.
In: R. Hampel & U. Stickler (Ed.), The Bloomsbury Handbook of Language Learning and Technology London: Bloomsbury Academic
-
Bagga-Gupta, S. (2024). Analytical-methodological entanglements. On learning to (re)notice what, where, when, why and by whom in the re-search enterprise.
In: C. Damşa, A. Rajala, G. Ritella, & J. Brouwer (Ed.), New Perspectives on Learning and Instruction Abingdon: Routledge
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Reflections on diversity in democratic societies. Accessibility and inclusion for whom, by whom in the 21st century.
-
Glass, M., Bagga-Gupta, S. (2023). Constructing Language Boundaries: Historical Trajectories and Contemporary Categorizing in Swedish Spaces.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Undisciplined researching in the margins. (Non-)naming human identities in Swedish spaces.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Researching and teaching-learning within higher education. On the need for creative and curious mobile gazing in contemporary times.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Un-/indisciplined researching in the margins. (Non-)naming positionalities in Swedish spaces.
-
Rosa, A., Bagga-Gupta, S. (2023). The work of language. Explorations of institutional responses to diversity in Swedish universities.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). On the necessity of major and minor synvändor in the Educational Sciences. UN-learning to RE-learn for epistemic-sustainability.
-
Bagga-Gupta, S., Kamei, M. (2023). Trajectories of becomings. Applying southern thinking to trouble imaginaries that link land-peoples-culture-language.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Knowledging and Democracing. On the need for creative and curious mobile gazing on the contemporary planet.
-
Bagga-Gupta, S. (2023). Ett evidencebaserat 3:e perspektiv på delaktighet och inkludering. Behovet av att gå bortom vår besatthet över att höra/tala och teckna [an evidence based third perspective regarding participation and inclusion, The need to transcend our obsession about hearing/speaking and signing].
-
Bokander, L., Rogers, V., Meara, P., Rogers, B. (2023). Internal validity of the new LLAMA (v.3) aptitude tests.
-
Agebjörn, A., Bokander, L. (2023). Exploring the relationship between educational background, vocabulary learning strategy use, and vocabulary knowledge in immigrants learning L2 Swedish.
University of Birmingham
-
Bokander, L., Agebjörn, A. (2023). Skolbakgrund, strategianvändning och ordförrådsutveckling på sfi.
Linnéuniversitet
Alla träffar från DiVA (179)