Reparation för en mer hållbar industri

Tekniska Högskolan vid Jönköping University har säkrat flera forskningsprojekt inom sektorer som flyg, fordon och materialleverantörer inom området "cirkularitet genom reperation" ("Circularity by Repair"). Foto: GKN Aerospace Sweden
I takt med att industrin strävar efter hållbarhet har konceptet ”cirkularitet genom reparation” ("Circularity by Repair") blivit allt viktigare. Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) har flera forskningsprojekt på detta tema. Bland annat inom flygindustrin.
– Genom att förlänga livslängden på metallkomponenter minskar behovet av återtillverkning och återvinning. Det minskar därmed materialavfall, energiförbrukning och koldioxidutsläpp, vilket bidrar till en grönare och mer motståndskraftig tillverkningssektor, säger Ehsan Ghassemali, professor i material och tillverkning - gjutning vid JTH.
Återvinning och återtillverkning är vanliga strategier i den cirkulära ekonomin, men i många fall är reparation det mest energi- och resurseffektiva valet. Det gör att material och komponenter kan användas längre, utan att förlora i kvalitet.
– Tillsammans med våra partners leder vi vägen mot en mer effektiv, ansvarsfull och framåtblickande tillverkningsindustri. Särskilt när det gäller strategiska komponenter är frågan inte längre om de kan återtillverkas, utan hur de kan repareras på ett hållbart och effektivt sätt, säger Ehsan Ghassemali.
Bra reparationer ska ge samma prestanda
En bra reparation ska ge samma prestanda i den reparerade delen som i originaldelen, vilket innebär en del utmaningar. För att ta itu med dessa utmaningar har JTH säkrat flera forskningsprojekt inom sektorer som flyg, fordon och materialleverantörer. Forskningen sträcker sig från utveckling av avancerade materialprovningstekniker till AI-baserad tolerant legeringsdesign och processoptimering.
– Dessa initiativ ligger i linje med EU:s handlingsplan för cirkulär ekonomi, som betonar reparationens roll när det gäller att förlänga produkternas livscykler och minska avfallet, säger Ehsan Ghassemali.
Ett strategiskt nyckelområde
Ceena Joseph, huvudansvarig forskningsingenjör på GKN Aerospace Sweden, som bland annat tillverkar motorkomponenter och kabinfönster till flygplan, menar att reparation är ett viktigt strategiskt område för dem för att möta kraven på att förlänga livslängden på komponenter i drift.
- I en instabil geopolitisk situation står leverantörskedjan inför stora utmaningar när det gäller att få tag på råmaterial till flygindustrin. Detta leder i sin tur till utmaningar när det gäller att förlänga livslängden på delar som är i bruk, vilket sparar oss betydande kostnader och minskar utarmningen av naturresurser, säger Ceena Joseph.
"Samarbetet med JTH har varit utmärkt"
Hon menar att forskning inom cirkulär reparation bidrar till att förbättra GKN:s expertis och synlighet inom RePair och öka deras kundvärde.
– Samarbetet med JTH har varit utmärkt i den här frågan. Expertisen, det kritiska tänkandet, lagarbetet och kunskapsdelningen, samt att leverera resultaten i tid har varit anmärkningsvärt bra. En stor mängd arbete har utförts, analyserats och levererats under dessa projekt, vilket har lett till att teknologierna har utvecklats, säger Ceena Joseph.
Lista över externt finansierade projekt på området "cirkularitet genom reperation"
- SMART (finansierat av Vinnova): Småskalig provning och sprickbeteende av Titan LMDp-reparationer, 2023-2024, 3,42 miljoner kronor. Projektledare: GKN Aerospace Sweden. Samarbetspartners: JTH och Högskolan Dalarna. Leds vid JTH av Ehsan Ghassemali.
- FAME (finansierat av Vinnova och NFFP8): Råvarukaraktärisering och småskalig mekanisk provning av Titan LMD-reparationer; 2024-2028, 13 miljoner kronor. Projektledare: GKN Aerospace Sweden. Samarbetspartners: JTH och Högskolan Dalarna. Leds vid JTH av Ehsan Ghassemali.
- SCALABLE (finansierat av KK-stiftelsen): Småskalig provning och sprickbildning av nickelbaserade LMD-reparationer; 2025-2027, 4,48 miljoner kronor. Projektledare: JTH. Samarbetspartners: GKN Aerospace Sweden och Härdservice Norden. Leds vid JTH av Alireza Nazarahari.
- ALCIRCUIT (finansierat av MISTRA): Utveckling av återvinningsbara aluminiumlegeringar som lämpar sig för reparation av stora gjutna komponenter, 2025-2028, 6 miljoner kronor. Projektledare: Chalmers. Samarbetspartners: JTH, Lunds Universitet. Leds vid JTH av Ehsan Ghassemali.
- Professor material och tillverkning - gjutning
- Tekniska Högskolan
- ehsan.ghassemali@ju.se
- +46 36-10 1692