Reportage

  • Ambidexteritet och lärande i organisationer

    Hur gör företag som lyckas driva det dagliga arbetet framgångsrikt med ena handen samtidigt som de med den andra handen jobbar med innovation och utveckling? Annika Engström berättar om sin forskning kring organisatorisk ambidexteritet.
  • Hur skapar man en lärande arbetsplats?

    Professor Maria Gustavsson vid Linköpings universitet har forskat om lärande i arbetslivet i över 25 år. Frågeställningarna är på ett sätt de samma, men situationen på arbetsmarknaden har ändrats.
    – Livslångt lärande har alltid funnits med som ett begrepp men idag blir den frågan väldigt aktuell, med snabba omställningar i arbetslivet. Man måste kanske vara beredd att skola om sig till annat yrke och göra andra karriärval. På det sättet har diskussionen förändrats, i takt med att arbetslivet har förändrats, säger hon.

  • Claudia Gillberg ny gästprofessor i Leeds

    Vår affilierade forskare Claudia Gillbergs kunskaper och engagemang kring funktionshindrade och långtidssjukskrivnas rätt till inkludering har uppmärksammats av det välrenommerade CollectivED vid Carnegie Institute of Education, som nu välkomnar henne som gästprofessor.
    – Jag är så rörd, jag är så överväldigad att de har skapat det här utrymmet i vilket jag nu kan verka, säger Claudia Gillberg.

  • Hur ska du kunna tillämpa ett systematiskt arbetsmiljöarbete när du är i strid?

    Martin Schüler är doktorand på Försvarshögskolan och är även kopplad till forskningsmiljön LINA på Högskolan Väst. Med sin forskning hoppas han kunna bidra till ett helt nytt sätt att se på säkerhetsarbete och övningar inom Försvarsmaktens verksamhet. Det går även att dra lärdomar av hans arbete till andra typer av verksamheter, till exempel polisen och sjukvården.
  • När samtalet blir mer än snack

    Finns det en kurs som allt från lärare till präster, poliser, sjuksköterskor, psykologer, handläggare, arbetsledare, domstolspersonal och tandläkare vill gå?
    Ja, faktiskt. Kursen heter Handledda samtal.
    – Det blir så intressanta samtal. De får praktisera handledning på olika sätt: hur man ställer frågor, hur man är inlyssnande. Då märker de hur de berikar varandra och även hur likartat det faktiskt kan vara fast man är från så skilda kategorier, säger Eva Dahlqvist.

Sidan uppdaterad 2018-08-30