Ann-Kristin Boström rapporterar från EPALE-konferensen

I början av oktober hölls en konferens om EPALE, EU-kommissionens digitala mötesplats för vuxenutbildare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Ansvariga och intressenter från hela Europa samlades i Warszawa för att under två dagar diskutera plattformen och dess användning. Ann-Kristin Boström från Encell var med i den svenska gruppen som åkte dit.

EPALE representanter från Sverige, fr v Ann-Kristin Boström, Helena Wallinder, Tobias T
Johansson, Camilla Winter, Sanna Holmkvist och Irina Sadakova

EPALE representanter från Sverige, fr v: Ann-Kristin Boström, Helena Wallinder, Tobias T Johansson, Camilla Winter, Sanna Holmkvist och Irina Sadakova

Här kan du läsa Ann-Kristins rapport från Warszawa:

Vi välkomnades till Polen av Pawel Poszytek, General Director of Foundation for the Development of Education System, som berättade att det nu finns 3600 aktiva användare på den polska delen av EPALE.

Därefter berättade Hakan Yandim, som är aktiv i nätverket EPALE, om att han har haft nytta av EPALE som professionell vuxenutbildare och att det finns många olika delar som man kan utnyttja.

Wilhelm Vukovich representerade EU-kommissionen och talade om EPALES framtid och hur man tänker sig utvecklingen. Den största och intressantaste nyheten var att man räknar med att tredubbla Erasmus+ budget inför den nya omgången av Erasmus vilket kommer att göra nyttan av EPALE större än idag. Dessutom räknar man med att den ska fungera ännu bättre rent tekniskt än den aktuella versionen av EPALE gör.

Man räknar med att 40 procent av användandet går via smartphone och man har också en vision om att så småningom kunna presentera en EPALE-app, något som väckte stort intresse bland deltagarna. Användbarheten diskuterades också inför att ändra designen, underlätta navigeringen på sidorna och optimera sökfunktionen.

Faye Hindle-Lewis från EPALE Central Support Service beskrev vilka användarna var och var de fanns geografiskt. De flesta är utbildare inom vuxenutbildningen och den största användningen finns i de södra och östra delarna av Europa.

Därefter diskuterades EPALEs plattform i en panel, där man överlag tyckte att plattformen hade förbättrats och tyckte att den kan användas både i formellt och icke-formellt lärande. En differentiering emellan användarna nämndes också. Antingen är man visitor, en som kommer in någon gång och letar efter något, eller så är man resident. Då är man involverad i plattformsarbetet på olika sätt, genom att skriva bloggar, ta kontakter för Erasmusprojekt och vara en del av arbetet rent generellt.

Lene Rachel Andersen talade om hemligheten bakom den nordiska vuxenutbildningen. Det var en intressant genomgång av hennes bok The Nordic Secret A European Story of Beauty and Freedom Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., som kan läsas med stort intresse av alla som är involverade inom vuxenutbildning.

Under konferensen berättades också om ett antal projekt som genomförts med hjälp av EPALE. En av dem som delade med sig av erfarenheter var Irina Sadakova från Sundbyberg, som var med i den svenska delegationen.

Delegaterna fick också diskutera olika perspektiv på EPALE i arbetsgrupper. Sammantaget tyckte alla att det hade gjorts stora framsteg i arbetet med plattformen. Jämfört med förra året så är det lätt att använda den och det underlättar arbetet med att söka partners och att skriva Erasmus ansökningar.

Med tanke på att budgeten för Erasmus+ troligen kommer att tredubblas så lönar det sig att sätta sig in i hur plattformen ser ut och att börja använda den om man inte har gjort det tidigare.


Ann-Kristin Boström

 

2019-10-24