Webbplatsers gränssnitt riskerar att utestänga äldre
Medborgare hänvisas ofta till webbplatser såsom 1177.se, pensionsmyndigheten och olika kommunala sajter vid myndighetskontakt. En ny studie från Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU) visar att gränssnitten på dessa sajter ofta innehåller viktig information men att de också riskerar att stänga ute digitalt ovana, såsom de äldsta medborgarna.

Foto: Joshua Hoehne/Unsplash
Ett digitalt gränssnitt ska hjälpa en användare att navigera på en hemsida, vara användarvänligt och designat för att göra det enkelt att hitta information. När användaren exempelvis besöker en hemsida och fyller i formulär eller klickar på länkar används ett digitalt gränssnitt.
Ernesto Abalo, docent i medie- och kommunikationsvetenskap har gjort studien Digital first or digital only?. Han har undersökt gränssnitten för flera svenska webbplatser inom den offentliga sektorn. Webbplatserna valdes eftersom de ofta påverkar äldre medborgares livskvalitet och är viktiga i kommunikationen med det svenska välfärdssystemet. Ernesto Abalo studerade bland annat gränssnittens struktur, design, innehåll och vilka krav de ställer på användarna. Han kom fram till att gränssnitten över lag innehåller en hel del information men att de också ställer flertalet krav på användaren.
- Jag skulle säga att gränssnitten, i alla fall startsidorna, är något av digitala broschyrer. Förutom att ha hyggligt bra läsförmåga och kunna ta sig an ganska stora textmängder, behöver användaren också ha ganska bra koll på hur man hittar relevant information. Detta förutom att ha grundläggande färdigheter i dator- och webbanvändning, säger Ernesto Abalo.
Risk för ojämlik välfärd
Han studerade också hur gränssnitten bjuder in användaren till kommunikation via andra kanaler, exempelvis telefon, kontorsbesök och e-post och kom fram till att det skiljer sig mellan gränssnitten.
- Vissa gränssnitt är mer inbjudande till andra kontaktvägar, medan andra gör det ganska svårt för användaren att kontakta myndigheten i fråga. Som användare utelämnas man då till sin förmåga att utföra olika e-tjänster, vilket kanske är oproblematiskt för vissa användargrupper, men betydligt svårare för exempelvis äldre. Konsekvensen blir då att digitaliseringen skjuter visst myndighetsansvar till medborgaren, vilket riskerar skapa en ojämlik välfärd, säger han.
Ernesto Abalo menar att gränssnittens design och utformning kan vara en anledning till att många äldre undviker dem.
- Tidigare forskning om äldres digitala vanor visar att även om gruppen bör ses som heterogen, så är det omkring 15 procent av denna grupp som kan betraktas som icke användare av internet i Sverige och en stor andel av de äldre använder inte välfärdstjänster online. Det är inte helt orimligt att anta att gränssnittens utformning och innehåll inte motiverar äldre till en ökad användning, säger Ernesto Abalo.
Fakta
Studien, Digital first or digital only? är publicerad i Journal of Aging and Social Change och finns tillgänglig som Open Access. https://cgscholar.com/bookstore/works/digital-first-or-digital-only
Studien är en del av forskningsprojektet Digitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt, som är finansierat av Vetenskapsrådet.
De fyra webbplatserna och dess gränssnitt som undersöktes var pensionsmyndigheten.se, 1177.se, almhult.se, och vaxjo.se
Kontakt
- Avdelningschef
- Högskolan för lärande och kommunikation
- ernesto.abalo@ju.se
- +46 36-10 1437