Vad händer när en skola blir mobilfri?

Det pågår en livlig debatt om mobilfria skolor i samhället och flera initiativ har redan startats runt om i landet. Samtidigt är forskningen på området långt ifrån samstämmig. För att bidra med vetenskapligt underbyggd kunskap följer forskare vid Jönköping University, i samarbete med forskare vid Högskolan Kristianstad, införandet av mobilförbud på två högstadieskolor i en kommun i södra Sverige.

Photo: Pexels från Pixabay

Projektet startade hösten 2024 och en av forskarna är Manuela Schmidt, universitetslektor vid Hälsohögskolan, Jönköping University. Hittills har forskargruppen samlat in enkätsvar från både elever och personal - före och efter att mobilförbudet infördes. Man har även genomfört fokusgrupper med elever och intervjuer med skolpersonal för att fånga deras erfarenheter.

– Vi undersöker vad som händer när en skola blir mobilfri genom att se hur elever, lärare och övrig personal i skolan upplever det. Vad fungerar sämre? Vad fungerar bättre? Vilka är de viktigaste lärdomarna och utfallen, hur bör införandet av en mobilfri skola hanteras, och hur ska förbudet upprätthållas i praktiken? säger Manuela Schmidt.

Syftet med studien är att vetenskapligt undersöka mobilfria skolor och bidra med saklig och objektiv kunskap till debatten som ofta beskrivs som högljudd och ovetenskaplig.

Forskarna betonar att det ännu är för tidigt att dra några definitiva slutsatser om effekterna av mobilförbudet i skolan – men att man redan nu kan se vissa mönster.

Eleverna kände sig tryggare innan

Enligt Manuela Schmidt visar elevernas enkätsvar hittills inga större skillnader i skärmtid, känslan av trygghet eller fokus i skolan – snarare tvärtom. Exempelvis kände sig eleverna lite tryggare innan mobilförbudet infördes.

Dessutom tyder elevernas egna uppskattningar på att deras skärmtid faktiskt har ökat efter förbudet. Eftersom de inte använder mobilen under skoltid kan det leda till mer intensivt mobilanvändande efter skolan. Forskarna har även sett en förskjutning mot andra skärmverktyg, som exempelvis skoldatorer, där elever laddar ner spel för att spela under skoldagen.

Även föräldrar har en viktig roll i frågan om mobilförbudet, och deras syn på reglerna kan variera.

– Till exempel är det ofta föräldrar som välkomnar sådana mobilfria regler, men det är samtidigt också föräldrar som personalen identifierar som ett hinder för en mobilfri skola, säger Manuela.

Projektet ska fortsätta under en längre tid för att forskarna ska kunna se om effekterna håller i sig.

– Förhoppningsvis kan vi bidra med kunskap kring om – och i så fall hur – mobilfrihet eller förbud bäst ska genomföras i skolor framöver, med hänsyn till både elever, lärare och övrig skolpersonal, avslutar Manuela.

Kontakt

2025-09-03