Högskolelag
Kraven på högre utbildning tydliggörs i Högskolelag (1992:1434) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. 8 § och innefattar följande 3 huvudpunkter för grund och avancerad nivå. Dessa samt de nationella målen för såväl kandidatexamen som sjuksköterskeexamen bearbetas genom grundutbildningen, bland annat genom VFU.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studentens
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
 - förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
 - beredskap att möta förändringar i arbetslivet
 
Inom det område som utbildningen avser ska studenten, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
 - följa kunskapsutvecklingen
 - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
 
Utbildning på avancerad nivå ska utveckla studentens
- fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
 - ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper
 - utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
 - utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
 



