Här skapas femton världar på ett år

För att skapa en fiktiv värld från grunden behövs såklart fantasi och kreativitet. Men om världen ska kännas trovärdig behövs även gedigna baskunskaper i exempelvis geografi, religion, historia och samhällskunskap.
– Det har gett mig insikt i vad som faktiskt stöttar upp civilisationsbyggnad, säger Glimon Lindh om de första månaderna i kursen Skapa världar.

Deltagarna på kursen Skapa världar på Kristinehamns folkhögskola

I ett rum på andra våningen på Kristinehamns folkhögskola går diskussionsvågorna höga om styrelseskick, rättssystem och solidaritet. Men det är inte modern politik som deltagarna samtalar kring, utan hur de skulle vilja bygga upp ett nytt land från grunden.

Scenariot är att hela klassen har hamnat på en öde ö, på obestämd tid. Nu ska de komma överens om fem grundlagar som ska få det nya samhället att fungera för såväl de ursprungliga 15 innevånarna som när samhället har utvecklats och städer har vuxit fram. Läraren Jacob Forsberg använder material från Amnestylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, tanken är att deltagarna ska få förståelse för vad som får ett samhälle att fungera – och inte – för att deras egna världar ska kunna bli mer genomarbetade.

Premiärår

Det är första gången som den ettåriga kursen Skapa världarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster hålls. Alla som började i höstas hade med sig en idé, i olika stadier av genomförande. Några ska skriva romaner, andra ta fram underlag för rollspel eller skriva noveller. Det skapas kartor, tillverkas historiska kläder, illustrationer till böckerna och skulpturer. Men den teoretiska delen av innehållet är lika viktig.

De flesta av världarna som växer fram är inom genrerna fantasy och science fiction. Även om de då innehåller en stor del icke-realistiska inslag så måste samtidigt andra delar vara trovärdiga för att berättelsen ska kännas solid. Det kan handla om exakt hur kläderna ser ut, hur religionerna är uppbyggda och hur de utövas eller hur landskapet är uppbyggt med floder, berg och städer.

Johan Vickberg, kursansvarig och utbildad i historia och religion, menar att det krävs mer av den som ska skapa den här typen av värld idag, vare sig det är på film, i böcker eller inom spelkulturen. Publiken är mer kritisk nu och du kommer inte undan lika lätt med historiskt felaktiga kläder eller orimliga miljöer.

– Du måste ha en högre kunskap som skapare för att få ett godkännande. Nördarna har mer kunskap, säger han.

Johan Vickberg menar att den bakgrundskunskap som deltagarna nu får gör att deras berättelser blir mer trovärdiga, men samtidigt att de vet vilka detaljer som är möjliga att fuska med. Och vilka penseldrag man ska beskriva världen med utifrån vilket syfte den ska användas i.

Spelkulturen – kultur på frammarsch

– Jag tycker att det är intressant med begreppet spelkultur och vilken roll det har haft i relation till andra kulturella uttryck, säger Johan Vickberg.

Liksom nörd har gått från ett skällsord till något att vara stolt över så börjar synen på spelkultur förändras. Kursen är ett sätt att möta det ökande intresset, och då inte med fokus på digitala spel. Glimon Lindh och Chris Jansson håller båda på att utveckla världar som ska användas i rollspel och de uppskattar möjligheten att bolla idéer kring sitt arbete med de andra i gruppen.

– Den här kursen vill jag egentligen gå så att jag skulle kunna spelleda bättre, säger Chris Jansson.

Hans värld var i princip klar när kursen började, men han berättar att allt nu känns mer genomtänkt. Han arbetar med en världskarta, som är inne på den nionde omarbetningen för att både natur, geologi, samhällsstruktur och nationer ska kännas trovärdigt och logiskt.

– Man lär sig mycket småsaker som man tänker att det är onödigt och så inser man att det är jätteviktigt. Det blir ens lilla barn, världen. Man blir stolt över den, säger han.

Bild på en karta, gjord av Chris Jansson

Karta över Chris Janssons värld.


Glimon Lindh är utbildad fritidsledare och det han lär sig här, under tiden han arbetar på sin rollspelsvärld, hoppas han kunna använda i sitt jobb.

– Det här med att uppleva saker, att kunna bygga upp det lite mer trovärdig och roligt, tror jag att jag kommer att ha nytta av även i min fritidsledarroll i framtiden, säger han.

Flera av deltagarna håller med om det, att det här är kunskaper som de kommer att ha användning för senare. När jag sitter mitt i diskussionen om de nya grundlagarna kan jag inte annat än att hålla med. Diskussioner om vem som ska ha rösträtt, vad som är solidaritet, hur lagar ska stiftas och vad som ska hända om de inte efterlevs är utvecklande även för den som inte har en värld att färdigställa.

– Det skulle kunna vara arbetsgivare som är intresserade av att man har varit kreativ men det är ingen yrkesutbildning, det är förkovring, säger Johan Vickberg.

Teori och praktik

Deltagarna har haft stort inflytande på åt vilket håll kursinnehållet har styrts. Eftersom det är första året kursen hålls så blir det en kontinuerlig utvärdering från lärarnas håll, och deltagarna menar att de har blivit lyssnade på. Om det blir en annan sammansättning på deltagare nästa år så kan det mycket väl se helt annorlunda ut.

– Vi har fått förfrågningar om en distansutbildning men där är vi inte än. Där ser vi ju att det finns en annan målgrupp, där man är högutbildad, mitt i livet med familj. Man vill inte sluta sitt jobb men man är intresserad av världsskapande, säger Johan Vickberg.

Veckoschemat består av teoretiska pass, en dag med bild och form eller slöjd, ett pass med idrott och mycket tid för att arbeta med sitt eget projekt. Något av det första som hände på terminen var en djupdykning i Harry Potter. De lyssnade på föreläsningar, tillverkade egna kvastar, utarbetade regler för Quidditch som skulle fungera här på skolan och körde sedan matcher på idrotten. Skolan köper in material för att det till exempel ska gå att prova på att göra en tidstypisk dräkt eller illustrera delar av sin värld.

– De senaste veckorna har jag jobbat på ett drakhuvud och ett hundhuvud, för min karaktär har en hund och jag ville se hur den ser ut, säger Sandra Sjöberg.

Hon skriver en fantasyroman. Även om miljön är medeltida så har hon valt att hämta mycket inspiration från nutid och framtid. I hennes samhälle råder till exempel jämställdhet mellan könen och det är tillåtet med samkönade äktenskap.

Positiv feedback

Joel Blom arbetar med en novellsamling. Han började med en tanke om fantasy men har svängt om och inriktar sig nu på science fiction. Han tycker att han har fördjupat sin förståelse för hur man bygger upp en berättelse. Han har tidigare läst allmän kurs med inriktning på spel och känner att det här bygger på ytterligare på den kunskapen. Att skriva i en miljö där det är högt i tak och där alla arbetar på sitt eget och samtidigt är intresserade av vad de andra gör är inspirerande, samtidigt som det finns ett mått av prestationsångest eftersom det nu är tydligt att ansvaret för att skapa ligger på varje enskild deltagare.

Joel Blom siktar på att illustrera sina texter.

– Jag tänker att jag gör en bild för varje novell i alla fall. Antingen i olja eller i datorn, säger han.

Samtidigt arbetar han på en plåtrustning, ett arbete som går att följa på hans instagramlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Johan Vickberg berättar att de har en hög nöjdhet så långt, nästan halvvägs in på premiäromgången av kursen. Och innan jag går får jag det bekräftat av flera av deltagarna, som gärna berättar om sina projekt.

– Jag rekommenderar att gå kursen om man är intresserad. Vi har haft kul som klass tillsammans, det ger väldigt mycket att höra om andras världar, säger Chris Jansson.

– Jag har suttit i skolbänken jättelänge men det här är en rolig grej att sitta i skolbänken för, säger Glimon Lindh.

 

Sara Bref

2019-11-27
2019-11-27