Nyhetsarkiv

  • Möt forskaren: Monika Allgurin


    Monika Allgurin är professor i socialt arbete och hennes forskning fokuserar på hur processer och praktiker inom välfärdspolitiken kan leda till fall av ojämlikhet. En av de viktigaste samhällsstrukturerna som hon har undersökt i detta sammanhang är ålder, särskilt i samspel med kön, men även etnicitet.
  • Skärmtid kan påverka hälsoproblem och skolk


    En ny studie från Jönköping University, i samarbete med Region Jönköpings län, visar att en stor majoritet av ungdomarna i Jönköpings län tillbringar betydligt mer tid framför skärmar än vad som rekommenderas. Studien visar på ett starkt samband mellan överdriven skärmtid och hälsoproblem, inklusive sömnsvårigheter, stillasittande beteende och psykisk ohälsa.
  • Thomas Winman är ny professor på HLK


    Thomas Winman, vd och akademisk ledare på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK), installerades som professor i pedagogik under Jönköping Universitys (JU) Akademiska högtid i början av maj. Thomas forskar om det livslånga lärandet, men nu tar tjänsten som vd så gott som all tid. På måndag den 16 september hålls en professorsintroduktion för Thomas.
  • Ny forskning om kyrkans digitala utveckling för att lösa samhällsutmaningar


    När grunden för kyrkornas arbete, att mötas fysiskt i gudstjänster, försvann under Covid-19-pandemin ställde församlingarna snabbt om till digitala alternativ. Ny forskning från Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) skildrar den resan inom Pingstkyrkan samt ALT (Akademi för Ledarskap och Teologi) och vad som hände sen.
  • Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter


    En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan. Studien, som ursprungligen syftade till att förstå elevernas läsvanor och hinder för framgångsrika lässtrategier, visar att elevernas kulturella och språkliga repertoarer samt digitala kompetenser är centrala för deras lärande.