Jönköping University samlar världens främsta inom detaljhandel
Den 26-27 juni hölls konferensen Colloquium on European Research in Retailing (CERR) på Jönköping University (JU). Världsledande internationella forskare inom supply chain management och marknadsföring samlades för att utforska innovativa strategier och metoder som formar framtidens detaljhandel.
– Det känns kul och spännande att vara tillbaka på JU idag. Utvecklingen inom retail behöver ske genom samarbete mellan den akademiska världen och företagen, säger Reza Shomali, en av huvudtalarna på konferensen, Country Business Development & Transformation Manager på Ikea Sverige och tidigare JU-student.
Ett 60-tal deltagare från stora delar av Europa, USA och Kanada hade samlats på Tekniska Högskolan (JTH) vid JU för att diskutera transformationen inom detaljhandeln.
Deltagare från hela världen
Det var första gången som konferensen hölls på JTH, något som Hamid Jafari, docent i logistik vid JTH och en av dem som varit med och arrangerat konferensen, var glad över.
– Konferensen stärker vår position när det gäller att attrahera internationella forskare och ligger i linje med våra styrkor och strategiska mål. Det känns väldigt roligt att vi har så många internationella deltagare, säger han.
De flesta av deltagarna var forskare inom supply chain management och marknadsföring inom detaljhandeln, men även yrkesverksamma med intresse för detaljhandeln fanns bland deltagarna som kom från Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien, Belgien, Nederländerna, Österrike, Storbritannien, USA, Marocko och Kanada.
En av dem som varit med ända sedan den första CERR-konferensen arrangerades i Paris 2012 var Xavier Brusset, professor i Supply Chain Management, direktör vid Centre for Analytics and Management Science, Skema Business School i Frankrike.
– Jag ser fram emot att träffa de viktigaste personerna inom detaljhandelsforskning i Europa och nätverka med dem under dessa två dagar, säger Xavier Brusset.
Xavier Brusset (till höger) med Hamid Jafari från JTH.
Detaljhandeln i snabb förändring
Yu Chen från New York tyckte temat var mycket intressant.
Temat för årets konferens var "Detaljhandelns transformation: Människocentrerad innovation", och på det temat inleddes första dagen med att Reza Shomali berättade om Ikea och hur detaljhandeln utvecklas som svar på digital innovation, förändrade konsumentbeteenden och krav på hållbarhet. Han gick också in på hur fysiska butikslokaler omformas för att fylla nya roller i det föränderliga retaillandskapet.
En av deltagarna som uppskattade temat och hade åkt långt för att delta under konferensen var Yu Chen, från State University of New York, FSC College.
– Konferensens tema är mycket intressant för mig och jag är nyfiken på hur den europeiska marknaden arbetar med virtuella kundupplevelser. Jag ser fram emot att höra mina kollegors perspektiv och åsikter om detaljhandelns utveckling, att interagera med dem och få feedback om hur de ser på min forskning, säger hon.
Hamid Jafari berättade att temat symboliserar en framåtblickande inställning till det föränderliga detaljhandelslandskapet och betonar att även om teknik- och marknadsförändringar är avgörande, är den mänskliga faktorn kärnan i framgångsrik och hållbar förändring.
– Människocentrering innebär att innovation inom detaljhandeln bör prioritera och kretsa kring människors behov, upplevelser och välbefinnande, särskilt kunder, anställda, samt samhället och lokalsamhället i vid bemärkelse, säger Hamid Jafari.
Konferensen arrangerades med hjälp av the europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Jönköpings Län och Science Park Jönköping som en del av M2C E-handel-projektet.
Mer om konferensen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.