Ny student - IT-frågor
Är du ny student på JU och har frågor kring IT? Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte det du söker är du välkommen att kontakta oss.
Användarkonto/registrering
När kan jag aktivera mitt användarkonto?
Du kan aktivera ditt användarkonto två veckor innan uppropet.
Hur aktiverar jag mitt användarkonto?
Gå till ju.se/registrering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och logga in med antingen BankID, eduID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ett engångslösenord (endast om du inte kan använda något av de andra två alternativen).
När du har loggat in registrerar du dig på de kurser/det program du ska läsa och följer sedan stegen i aktiveringsprocessen.
Saknas det kurser kontaktar du Antagningen på antagning@ju.se eller 036-10 10 50
Jag stöter på problem med aktiveringen - hjälp!
Det går inte logga in - kontrollera att du inte försöker logga in tidigare än två veckor innan uppropet
Det saknas kurser/program - kontakta Antagningen via antagning@ju.se eller 036-10 10 50
Jag får felmeddelanden i processen - lägg ett ärende till IT Helpdesk
Vad har jag för användarnamn?
När du aktiverar ditt JU-konto ser du ditt användarnamn och sätter ett lösenord. Om du har glömt bort användarnamnet kontakta IT-Helpdesk.
Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det via passwordreset.ju.se - det kräver dock att du i aktiveringsprocessen verifierade dina privata kontaktuppgifter
Hur hanterar jag mitt konto när det är aktiverat?
Du hanterar ditt konto via självservice-sidan ju.se/mittkonto. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där ser du aktuell giltighetstid och utskriftsstaus. Du kan också byta PIN på ditt JU-kort, sätta ett lösenord för det trådlösa nätet och byta lösenord för ditt konto via den sidan.
Vad är MFA och hur konfigurerar jag det?
MFA är en säkerhetsåtgärd som gör att du behöver använda något mer än bara ditt användarnamn och lösenord för inloggning i vissa tjänster och system, exempelvis Canvas och Office. Det kan till exempel vara en app som du verifierar dig med efter att du skrivit in ditt lösenord.
Hur länge är mitt konto giltigt?
Giltighetstiden för ditt konto förlängs varje gång du får en registrering in Ladok, t ex registrering på kurs eller resultat på tentamen. Kontot förlängs som mest med 12 månader åt gången. Du kan alltid se aktuell giltighetstid via självservice-sidan ju.se/mittkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad har jag för e-postadress?
Din e-postadress är ditt användarnamn@student.ju.se och du kan läsa din e-post via Office-portalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du loggar in med din e-postadress och ditt JU-lösenord.
Trådlös uppkoppling
Hur kopplar jag upp på det trådlösa nätverket?
Det trådlösa nätet för personal och studenter heter Eduroam. Du ansluter med ett separat Eduroam-konto. Logga in på självservice-sidan ju.se/mittkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och klicka på alternativet Eduroam (Wi-Fi) i menyn. Där ser du ditt användarnamn och kan sätta ett lösenord. OBS! Lösenordet måste vara exakt 7 tecken långt.
Finns det ett öppet wifi?
Nej det finns inget öppet trådlöst när på JU. Studenter och personal kopplar upp på det trådlösa nätet Eduroam med ett speciellt Eduroam-konto.
Var kan jag läsa mer om trådlöst nät på JU?
Läs mer om vårt trådlösa nät - du hittar länken till den sidan på Helpdesk-webbens startsida under rubriken Konto
Utskrifter
Hur gör jag för att skriva ut, kopiera och skanna?
Som student behöver du fylla på pengar på ditt utskriftskonto innan du kan skriva ut och kopiera. Sedan går det att skriva ut från datorer i datorsalar eller på biblioteket, via en webbportal, via e-post eller genom att installera skrivarköerna på din privata dator.
Kostar det pengar att skriva ut och kopiera?
Ja, för studenter kostar utskrifter och kopior
Var kan jag läsa mer om utskrifter?
Läs mer om utskrifter - du hittar länken till den sidan (JU-print) på Helpdesk-webbens startsida under rubriken Konto
Övrigt
Var hittar jag guider och manualer?
På Helpdesk-webben - ju.se/helpdesk - hittar du guider och manualer, information och användbara länkar. Guider och manualer hittar du via startsidan om du klickar på länken FAQ/Manualer under rubriken Problem/frågor
Hur gör jag om jag behöver hjälp?
För alla IT-relaterade frågor eller problem kontaktar du IT Helpdesk. Kontaktvägar och ordinarie öppettider är:
Telefon, 036-10 11 12 - helgfri måndag-fredag kl 7:30-16
Besök, tredje våningen Hus A - helgfri måndag-fredag kl 8-15
Online, helpdesk.ju.se - öppet för anmälan dygnet runt, besvaras under kontorstid
Var kan jag läsa mer om vad som är bra att veta kring IT?
På studentwebben, under Service, finns det en sida med mycket information om IT som är bra att känna till. Kortadressen till den sidan är ju.se/it Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kan jag få Office-programmen till min privata dator?
Så länge du är student på JU har du rätt att installera Office-programmen på din dator, telefon eller surfplatta. För att installera dem på din dator går du till Office-portalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Logga in med din e-postadress och JU-lösenord och klicka på knappen Installera i övre högra hörnet.
Finns det andra programvaror jag kan installera själv?
Under FAQ/Manualer på IT Helpdesks webb finns det en sida om hemanvändning. Där kan du se vilka programvaror som är möjliga att installera på en privat dator, samt hur man går tillväga för att göra det. I vissa fall behöver din lärare kontakta IT Helpdesk för att beställa programvaran till dig.