Är du ny student på JU och har frågor kring IT? Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte det du söker är du välkommen att kontakta oss.

Användarkonto/registrering

Du kan aktivera ditt användarkonto två veckor innan uppropet.

Gå till ju.se/registrering Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och logga in med antingen BankID, eduID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ett engångslösenord (endast om du inte kan använda något av de andra två alternativen).

När du har loggat in registrerar du dig på de kurser/det program du ska läsa och följer sedan stegen i aktiveringsprocessen.

Saknas det kurser kontaktar du Antagningen på antagning@ju.se eller 036-10 10 50

Det går inte logga in - kontrollera att du inte försöker logga in tidigare än två veckor innan uppropet

 

Det saknas kurser/program - kontakta Antagningen via antagning@ju.se eller 036-10 10 50

 

Jag får felmeddelanden i processen - lägg ett ärende till IT Helpdesk

När du aktiverar ditt JU-konto ser du ditt användarnamn och sätter ett lösenord. Om du har glömt bort användarnamnet kontakta IT-Helpdesk.

Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa det via passwordreset.ju.se - det kräver dock att du i aktiveringsprocessen verifierade dina privata kontaktuppgifter

Du hanterar ditt konto via självservice-sidan ju.se/mittkonto. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där ser du aktuell giltighetstid och utskriftsstaus. Du kan också byta PIN på ditt JU-kort, sätta ett lösenord för det trådlösa nätet och byta lösenord för ditt konto via den sidan.

Giltighetstiden för ditt konto förlängs varje gång du får en registrering in Ladok, t ex registrering på kurs eller resultat på tentamen. Kontot förlängs som mest med 12 månader åt gången. Du kan alltid se aktuell giltighetstid via självservice-sidan ju.se/mittkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Din e-postadress är ditt användarnamn@student.ju.se och du kan läsa din e-post via Office-portalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du loggar in med din e-postadress och ditt JU-lösenord.

Trådlös uppkoppling

Det trådlösa nätet för personal och studenter heter Eduroam. Du ansluter med ett separat Eduroam-konto. Logga in på självservice-sidan ju.se/mittkonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och klicka på alternativet Eduroam (Wi-Fi) i menyn. Där ser du ditt användarnamn och kan sätta ett lösenord. OBS! Lösenordet måste vara exakt 7 tecken långt.

Läs mer om vårt trådlösa nät

Nej det finns inget öppet trådlöst när på JU. Studenter och personal kopplar upp på det trådlösa nätet Eduroam med ett speciellt Eduroam-konto.

Läs mer om vårt trådlösa nät

Läs mer om vårt trådlösa nät - du hittar länken till den sidan på Helpdesk-webbens startsida under rubriken Konto

Utskrifter

Som student behöver du fylla på pengar på ditt utskriftskonto innan du kan skriva ut och kopiera. Sedan går det att skriva ut från datorer i datorsalar eller på biblioteket, via en webbportal, via e-post eller genom att installera skrivarköerna på din privata dator.

Läs mer om utskrifter

Ja, för studenter kostar utskrifter och kopior

Läs mer om utskrifter

Läs mer om utskrifter - du hittar länken till den sidan (JU-print) på Helpdesk-webbens startsida under rubriken Konto

Övrigt

På Helpdesk-webben - ju.se/helpdesk - hittar du guider och manualer, information och användbara länkar. Guider och manualer hittar du via startsidan om du klickar på länken FAQ/Manualer under rubriken Problem/frågor

För alla IT-relaterade frågor eller problem kontaktar du IT Helpdesk. Kontaktvägar och ordinarie öppettider är:

Telefon, 036-10 11 12 - helgfri måndag-fredag kl 7:30-16

Besök, tredje våningen Hus A - helgfri måndag-fredag kl 8-15

Online, helpdesk.ju.se - öppet för anmälan dygnet runt, besvaras under kontorstid

På studentwebben, under Service, finns det en sida med mycket information om IT som är bra att känna till. Kortadressen till den sidan är ju.se/it Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så länge du är student på JU har du rätt att installera Office-programmen på din dator, telefon eller surfplatta. För att installera dem på din dator går du till Office-portalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Logga in med din e-postadress och JU-lösenord och klicka på knappen Installera i övre högra hörnet.

Under FAQ/Manualer på IT Helpdesks webb finns det en sida om hemanvändning. Där kan du se vilka programvaror som är möjliga att installera på en privat dator, samt hur man går tillväga för att göra det. I vissa fall behöver din lärare kontakta IT Helpdesk för att beställa programvaran till dig.