JU-mac
På JU tilldelas Mac-dator som personaldator efter prövning. För studenter på JTH finns det en sal med Mac-datorer att använda.
FAQ
Allmän information om JUs centralt hanterade mac-platform
För att skydda Jönköping Universitys information och IT-miljö används flera centralt styrda säkerhetslösningar. Dessa hjälper till att hålla systemen uppdaterade, krypterade och skyddade mot skadlig kod – med minimal påverkan på användarens arbetsflöde.
Central hantering av uppdateringar
Sedan våren 2024 används Intune DDM Software Update för att centralt hantera macOS-uppdateringar.
- Notifieringar & tidsramar
När Apple släpper en ny uppdatering får du en notifiering. Du uppmanas att installera uppdateringen inom en viss tidsram.
- Automatiska installationer
Om du skjuter upp installationen för länge, startas den automatiskt.
Läs mer om central hantering av uppdateringar här
Central hantering av FileVault-nycklar
För att skydda informationen på Mac-datorer används FileVault-kryptering. Krypteringsnycklar lagras centralt via Intune, vilket innebär:
- Om du glömmer ditt lokala lösenord så kan du själv hämta återställningsnyckeln i Company Portal från tex din mobiltelefon.
- Nycklarna är krypterade och åtkomstskyddade – endast behörig supportpersonal och du själv kan använda dem.
- Krypteringen aktiveras automatiskt på alla nya Macar och på befintliga som uppfyller kraven.
Microsoft Defender för Mac
Alla nya Macar som levereras av JU har Microsoft Defender för Endpoint förinstallerat och aktiverat.
- Ger realtidsskydd mot skadlig kod och nätfiske.
- Rapporterar automatiskt till IT om hot upptäcks.
- Arbetar i bakgrunden utan att störa användaren.
Glömt ditt lokala mac-lösenord?
Återställ ditt mac-lösenord med återställningskod från Company Portal så här:
Hämta FileVault-återställningsnyckeln i Company Portal.
- Öppna Company Portal-appen på din telefon
- Logga in med ditt arbetskonto (t.ex. namn.efternamn@ju.se)
- Klicka på Enheter (Devices) i menyn
- Välj din Mac i listan
- Klicka på Visa återställningsnyckel (View Recovery Key)
- Din FileVault-återställningsnyckel visas – kopiera och spara den säkert
- Klicka på texten "Glömt lösenordet?" eller liknande under lösenordsfältet på din Mac
- Välj alternativet att låsa upp med återställningsnyckel (Use Recovery Key)
- Skriv in din FileVault-återställningsnyckel (en lång kod med 24 tecken, i formatet XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX)
- Datorn låses upp och du loggas in till ditt konto
OBS! Detta gäller endast Macar som är hanterade via Intune / Microsoft Endpoint Manager.
Är din Mac låst och efterfrågar återställningskod?
Så här låser du upp datorn igen:
Hämta FileVault-återställningsnyckeln i Company Portal.
- Öppna Company Portal-appen på din telefon
- Logga in med ditt arbetskonto (t.ex. namn.efternamn@ju.se)
- Klicka på Enheter (Devices) i menyn
- Välj din Mac i listan
- Klicka på Visa återställningsnyckel (View Recovery Key)
- Din FileVault-återställningsnyckel visas – kopiera och spara den säkert
OBS! Detta gäller endast Macar som är hanterade via Intune / Microsoft Endpoint Manager.
Supporterade macOS-versioner
2025-11-01: Support upphör för macOS 13
Vår support för ett operativsystem upphör när Apple inte längre tillhandahåller säkerhetsuppdateringar för det. Detta sker vanligtvis i samband med att en ny version av macOS lanseras. När det händer slutar Apple uppdatera det tredje äldsta operativsystemet.
Exempel:
När macOS 26 släpps innebär det att vi fortsätter stödja macOS 26, 15 och 14, medan stödet för macOS 13 upphör.