Multifaktorautentisering, MFA
MFA (multifaktorautentisering, tvåstegsverifiering) används för åtkomst till ditt JU-konto från privata/externa datorer och mobila enheter. MFA innebär till exempel att när du vill nå Outlook Online eller filer i OneDrive från din hemdator så behöver du utföra en extra åtgärd för att kunna logga in.
MFA Multifaktorautentisering eller tvåstegsverifiering som det även kallas innebär att du som en extra säkerhet använder två olika verifieringssteg. Efter att ha skrivit in lösenord som första steg behöver du sedan utföra nästa steg som till exempel kan vara att besvara (trycka #) ett maskinuppringt samtal till din mobiltelefon.
Om någon skulle komma över ditt lösenord så kommer man ändå inte åt ditt konto i Office 365, eftersom du själv måste utföra steg två när någon försöker logga in på ditt konto från en extern enhet.
Det finns olika metoder för MFA, som du själv kan välja mellan och senare ändra om du vill.
Om du har en JU-Mac behöver den registreras för att det inte ska krävas MFA på den. Konfigurera först MFA och registrera sedan din JU-Mac enligt MacOS-manualen Pdf, 759.6 kB, öppnas i nytt fönster..
Läs gärna vår FAQ för MFA, som du hittar här Öppnas i nytt fönster..