student

Utbildningsplaner med kursplaner

KURSPLAN
Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Social Change with Groups and in Community, 7.5 credits
Kurskod:HSCN11
Fastställd av:Utbildningsrådet 2020-10-14
Reviderad av:Utbildningschef 2023-04-11
Gäller fr.o.m.:2023-08-28
Version:3
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och metoder för samhällsarbete och arbete med grupper i nationell och internationell kontext
  • beskriva inkluderande och exkluderande sociala strukturer på grupp- och samhällsnivå.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa och reflektera över teorier och metoder vid socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå
  • identifiera och analysera sociala problem samt utveckla interventioner på grupp- och samhällsnivå i samråd med brukare och civilsamhället
  • tillämpa och reflektera över interaktiv forskning i socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över sociala strukturer i förhållande till olika gruppers levnadsvillkor
  • Kritiskt reflektera över socionomens roll i relation till offentligt socialt arbete och civilsamhällets sociala arbete på grupp- och samhällsnivå
  • Reflektera över förutsättningar för brukarmedverkan vid utformning av sociala interventioner på grupp och samhällsnivå.

Innehåll

- uppsökande och förebyggande socialt arbete, företrädarskap, empowerment, socialpedagogik och socialt entreprenörskap
- delaktighet och inklusion samt dess betydelse för samhällsarbete
- mobilisering av civilsamhälle i samhällsarbete
- metodik för att skapa, driva och utveckla interventioner i socialt arbete med särskilt fokus på civilsamhälle och brukarmedverkan
- interaktiv forskning

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, workshops, seminarier och fältstudier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp, sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, migration, integration och socialt arbete, 7,5 hp samt genomgången kurs i juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, projekt inklusive fältstudie och seminarium.
Kursen kan examineras på svenska och/eller engelska.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Projekt inkl. fältstudie och seminarium3,5 hpU/G

Kurslitteratur

Aldén, L., & Hammarstedt, M. & Neuman, E (2015). Ethnic Segregation, Tipping Behavior, and Native Residential Mobility. International Migration review. 49 (1), 36–69.

Andersson, B. (2013). Finding ways to the hard to reach – considerations on the content and concept of outreach work. European Journal of Social Work, 16(2), 171-186.

Brady, Sh. R. & O’Connor, M.K. (2014). Understanding How Community Organizing Leads to Social Change: The Beginning Development of Formal Practice Theory. Journal of Community Practice, 22(1-2), 210-228.

Bursell, M. (2012). Name change and destigmatization among Middle Eastern immigrants in Sweden, Ethnic and Racial Studies, 35(3), 471-487.

Campbell, C. (2013). Community mobilisation in the 21st century: Updating our theory of social change? Journal of Health Psychology. 19(1), 46-59.

Connell, J., & Klem, A. (2000). You Can Get There From Here: Using a Theory of Change Approach to Plan Urban Education Reform. Journal of Educational and Psychological Consultation, 11(1), 93–120. DOI: 10.1207/s1532768Xjepc1101_06

Eriksson, L. (2010). Community development and social pedagogy: traditions for understanding mobilization for collective self-development. Community development journal, 46(4), 403-420

Flanagan, N. (2020). Considering a participatory approach to social work- Service user research. Qualitative social work. 19(5-6), 1078-1094. DOI: 10.1177/1473325019894636Links to an external site.

Grander, M., Roelofs, K., & Salonen, T. (2021). Area-based development initiatives: a means to an end or an end in itself? -a literature overview on the case of Sweden. Nordic social work research, [ahead of print], 1-13. DOI:10.1080.2156857X.2021.1997792Links to an external site.

Hämäläinen, J. (2015). Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations. British Journal of Social Work (45), 1022-1038. DOI: 10.1093/bjsw/bct174

Larsen, L., & Harlan, S.L., & Bolin, B., & Hackett, E.J., & Hope, D., & Kirby, A., & Nelson, A., & Rex, T.R., & Wolf, S. (2004). Bonding and bridging: Understanding the relationship between social capital and civicaction. Journal of Planning Education and Research, 24, 64-77.

McCave E.L., & Rishel, C,W. (2011). Prevention as an explicit part of social work profession: A systematic investigation. Advances in Social Work 12(2), 226-240.

Sahlin, I. (2000). Conceptual and functional aspects of prevention. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 17(1_suppl), 24-42. DOI: 10.1177/145507250001701S06

Schwalbe, M., & Holden, D., & Schrock, D., & Godwin, S., & Thompson, S., & Wolkomir, M. (2000). Generic processes in the reproduction of inequality: An interactionist analysis. Social Forces, 79(2), 419-452.

Sjöberg, S., & Többe-Schukalla, M., & Singh, S., & Martinss, K. H. (2016). Community work in Germany and Sweden in context of changing welfare models. International Social Work, 0020872816666622.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Sidan uppdaterad 2013-06-17