student

Utbildningsplaner med kursplaner

KURSPLAN
Socialt förändringsarbete med individ och nätverk, 15 högskolepoäng
Social Work for Social Change with Individuals and Network, 15 credits
Kurskod:HSIN11
Fastställd av:Utbildningsrådet 2020-10-14
Reviderad av:Avdelningschef 2023-08-16
Gäller fr.o.m.:2023-11-06
Version:10
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Delkurs 1
  • redogöra för perspektiv på socialt förändringsarbete med individer och nätverk i livets olika faser
  • redogöra för problematik och livsvillkor avseende personer med missbruk och beroende, neuropsykiatriska funktionsnedsättingar samt personer som lever i våldets närhet
  • redogöra för risk- och skyddsfaktorer i barndomen och under tonårstiden.
Delkurs 2
  • redogöra för interventioner i socialt förändringsarbete utifrån målgrupp och problematik.

Färdighet och förmåga

Delkurs 2
  • välja, värdera och ge förslag på interventioner i relation till olika målgrupper och problematik samt problematisera interventionens användbarhet ur ett vetenskapligt perspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs 2
  • problematisera innebörden av ett professionellt förhållningssätt i relation till olika arbetssätt och åtgärdsbedömningar.
Delkurs 3
  • reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till socionomyrket.

Innehåll

Delkurs 1
- perspektiv på socialt förändringsarbete utifrån målgrupp och problematik
- perspektiv på socialt förändringsarbete med enskilda individer och deras nätverk
- barn och unga, familjer, missbruk och beroende och personer som lever i våldets närhet
- neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Delkurs 2
- metoder och åtgärdsbedömningar i individinriktat socialt förändringsarbete
- interventioner i socialt arbete i relation till olika målgrupper och problematik
- evidens, evidensbaserad praktik, riktlinjer, vård- och behandlingsplanering och bedömningsinstrument

Delkurs 3
- terminsreflektion

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp, sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, migration, integration och socialt arbete, 7,5 hp samt genomgången kurs i juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 1.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2.
Kursen examineras genom en gruppvis författad rapport samt muntligt seminarium.

Delkurs 3.
Kursen examineras genom skriftlig terminsreflektion över den personliga professionella utvecklingsprocessen och muntligt seminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen7 hpU/G/VG
Rapport inklusive seminarium7,5 hpU/G/VG
Terminsreflektion och seminarium0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Alborn, S-E., Berglund, K., Boson, K. & Gerdner, A.(2023). Välja Väg. Utredning, stöd, och behandling vid alkohol- och narkotikaproblem. Studentlitteratur.

Andersson, G., Höjer, I., Sallnäs, M., & Sjöblom, Y. (Red.). (2019). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Studentlitteratur.

Andrews, D. A., & Bonta, J. (2010). Rehabilitating criminal justice policy and practice. Psychology, Public Policy, and Law, 16(1), 39. www. doi.org/10.1037/a0018362

Bergström, M., Sundell, K., Olsson, T., Leander, L., & Åström, T. (2022). Interventions in child welfare: A Swedish inventory. Child and family social work [published online] www.doi.org/10.1111/cfs.12946

Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.

Eriksson, I., Cater, Å., Andershed, A. K., & Andershed, H. (2010). What we know and need to know about factors that protect youth from problems: A review of previous reviews. Procedia-social and behavioral sciences, 5, 477-482. www.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.127

Farrington, D. P., Gaffney, H., & Ttofi, M. M. (2017). Systematic reviews of explanatory risk factors for violence, offending, and delinquency. Aggression and violent behavior, 33, 24-36. www.doi.org/10.1016/j.avb.2016.11.004

Fife, S. T., D’Aniello, C., Eggleston, D., Smith, J., & Sanders, D. (2022). Refining the Meta-Theory of Common Factors in Couple and Family Therapy: a Deductive Qualitative Analysis Study. Contemporary Family Therapy, 1-14. www.doi.org/10.1007/s10591-022-09648-3

Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M., & Smith, R. (2019). Psychology. The science of mind and behaviour. (5th ed.). McGraw-Hill. (endast Kap. 18)

Leijten , Melendez-Torres, G. ., & Gardner, F. (2022). Research Review: The most effective parenting program content for disruptive child behavior – a network meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(2), 132–142. www.doi.org/10.1111/jcpp.13483

Lenz, A.S., Rosenbaum, L. & Sheperis, D. (2016). Meta-Analysis of randomized Controlled Trials of Motivational Enhancement Therapy for Reducing Substance Use. Journal of addicitions & Offender Councelling, 37, 66-86. www.doi.org/10.1002/jaoc,12017

Mattsson, T., & Vinnerljung, B. (2016). Barn i familjehem. Förslag på åtgärder som skulle göra skillnad för samhällets mest utsatta. Studieförbundet Näringsliv och samhälle. Tillgänglig via www.sns.se/artiklar/barn-i-familjehem-forslag-pa-atgarder-som-skulle-gora-skillnad-for-samhallets-mest-utsatta/

Nykänen, P. (2017). "Critical appraisal", riktlinjer och praktikerns dilemma. Socialvetenskaplig tidskrift, 24(3-4). www.doi.org/10.3384/SVT.2017.24.3-4.2386

Shlonsky, A., & Gibbs, L. (2004). Will the real evidence-based practice please stand up? Teaching the process of evidence-based practice to the helping professions. Brief Treatment & Crisis Intervention, 4(2).
www.doi.org/10.1093/brief-treatment/mhh011

Stith, S.M., Liu, L., Davies, L.C., Boykin, E.L., Adler, M.C., Harris, J.M., Som, A., McPherson, M., & Dees, J.E.M.E.G. (2009). Risk factors in child maltreatment: A meta-analytic review of the literature. Aggression and Violent Behavior 14(1), 13-29.

Sundell, K. (red.) (2012). Att göra effektutvärderingar. (1. uppl.) Gothia. Tillgänglig via Gothia. www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/evidensbaserad-praktik-att-gora-effektutvarderingar.pdf


Tillkommer vetenskapliga artiklar och officiella dokument/riktlinjer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Sidan uppdaterad 2013-06-17