student

Utbildningsplaner med kursplaner

KURSPLAN
Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Sociological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kurskod:HSOK12
Fastställd av:Utbildningsrådet 2021-09-29
Gäller fr.o.m.:2022-02-28
Version:1
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:SS2
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och jämföra sociologiska och samhällsvetenskapliga perspektiv, begrepp och teorier som har betydelse för att förstå sociala livsvillkor och uppkomsten av sociala problem
  • redogöra för samhällsförändringar som har betydelse för sociala förändringar och social utsatthet
  • redogöra för hur marginalisering och utanförskap i samhället kan relateras till föreställningar om normer och normalitet
  • redogöra för individers och gruppers skilda levnadsvillkor, sociala positioner och identiteter samt relatera dessa till socialt arbete
  • redogöra för kvalitativ vetenskaplig metod inom ramen för ämnet sociologi.

Färdighet och förmåga

  • identifiera och förklara sociala villkor och utmaningar i det nutida samhället genom att applicera sociologiska perspektiv, teorier och begrepp
  • identifiera sociala processer och kategoriseringar som påverkar individers och gruppers sociala villkor i samhället
  • genomföra observationer som vetenskaplig metod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över egna värderingars betydelse i socialt arbete med individer i socialt utsatta positioner, samt utifrån individers och gruppers skilda livsvillkor.

Innehåll

- grundläggande sociologiska perspektiv, teorier och begrepp
- sociala och samhälleliga förändringar såsom globalisering och individualisering
- ett intersektionellt perspektiv
- hälsa, sjukdom och funktionshinder
- vardagsliv och socialt samspel
- livslopp och familj med fokus på ungdomar och äldre
- avvikande beteende och kriminalitet
- mekanismer som genererar ojämlikheter mellan människor
- kvalitativ vetenskaplig metod
- kultur, etnicitet och klass
- kön, heteronormativitet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudieuppgift i grupp samt seminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell tentamen7 hpU/G/VG
Individuell inlämningsuppgift6 hpU/G/VG
Fältstudieuppgift inkl seminarium1 hpU/G
Seminarier1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid fältstudie.

Kurslitteratur

Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.

Giddens, A. (2020). Sociologi. Studentlitteratur.

Mattsson, T. (2021). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Gleerups.

Meeuwisse, A., & Swärd, H. (Red.). (2013). Perspektiv på sociala problem. Natur och Kultur.

Vetenskapliga artiklar och/eller bokkapitel tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Sidan uppdaterad 2013-06-17