Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram.
För mer information, kontakta forskningsmiljöledarna:
Anna-Lena Godhe
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Per Håkansson Länk till annan webbplats.
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Ulrika Martinsson Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Gun Sand Länk till annan webbplats.
- Ulla-Lena Simonsson
- Helena Svanängen Länk till annan webbplats.
- Carina Svensson Länk till annan webbplats.
- Andreas Widlund
- Anna Wiman Häll Länk till annan webbplats.
- Klas Öhling
Affilierade forskare
Projekt
Pågående forskningsprojekt:
- MOST – Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities
- Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskolan och förskoleklass
- ULF – Praktiknära skolforskning
Avslutade forskningsprojekt:
Publikationer
-
Milner, A., Bäckström, P., Ernestam, J. (2025). Constructing solidarity through social justice in education: from collaboration and conflict to amalgamation between Swedish teacher unions.
Globalisation, Societies and Education 23(1), 291-309
-
Helming Gustavsson, M. (2024). ”Vi får möta hindren tillsammans”: en studie om vadsvensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning.
In: Lena Ahlin, Jonas Asklund, Christoffer Dahl, Maria Freij, Petra Magnusson & Anna Smedberg Bondesson (Ed.), Language and Literature in Education Stockholm: Stockholm University Press
-
Janoušková, S., Bílek, M., Boesen, J. (2024). Barriers and drivers by sustainability school community projects implementation: What changes appeared.
Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology 29(1-2), 39-52
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Who holds the future? Teachers’ work with students’ future thinking, sustainability & technology.
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M. (2024). Diffractive creation: Students’ collaborative writing processes and practices with GenAI.
-
Ekdahl, A., Nord, M., Kullberg, A. (2024). What matters in teaching for students’ learning opportunities of subtraction in the 1–20 number range?.
Scandinavian Journal of Educational Research
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M., Haglind, T., Galbraith, A., Selvander, F., Rangsjö, J. (2024). Futures Day: Framtidsperspektiv och kollaborativt skrivande med GenAI i svensk- och teknikämnet på gymnasiet.
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Students create futures: Diffraction patterns in writing practices and processes with GenAI.
-
Godhe, A., Lindberg, Y. (2024). Composing future imaginaries in L1.
-
Alnervik, K., Öhman, C., Anderstaf, S., Wennefors, K. (2024). Vårdnadshavare i förskolan - förtroendefulla relationer för professionellt samarbete.
Stockholm: Lärarförlaget
-
Öhman, C. (2024). Development dialogue in Preschool – a study about how parental participation appears through preschool teachers’ professionalism.
European Early Childhood Education Research Association (EECERA)
-
Ekdahl, A., Björklund, C. (2024). Teaching number relations with finger patterns when exceeding 10.
-
Ekdahl, A., Kerekes, K. (2024). Implementing a French teaching program in a Swedish grade 1 classroom.
Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
-
Björklund, C., Elofsson, J., Kullberg, A., Ekdahl, A., Runesson Kempe, U., Alkhede, M. (2024). Preschool class students’ discernment of number structure in a spatial pattern.
Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
-
Ekdahl, A., Lundberg, B. (2024). Att utveckla undervisning om tal och talrelationer i förskoleklass.
Forskning om undervisning och lärande 12(2), 85-107
Alla träffar från DiVA (638)