YH-KURSPLAN
Utvecklingspsykologi, 25 yrkeshögskolepoäng
Development Psychology, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | YLUPS0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2020-04-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-01 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen förmedlar specialiserade kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas psykologiska utveckling och lärande utifrån individens olika behov. Socialisationsprocessen, mångfald och individens förutsättningar och livsvillkor är andra områden som berörs i kursen.
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
1 Redogöra för barns, ungdomars, vuxnas utveckling, lärande och behov
2 Beskriva socialisationsprocessens påverkan på den enskilde individens under livets olika skeenden
3 Redogöra för grundläggande teorier och begrepp inom utvecklingspsykologins område.
2 Beskriva socialisationsprocessens påverkan på den enskilde individens under livets olika skeenden
3 Redogöra för grundläggande teorier och begrepp inom utvecklingspsykologins område.
Färdigheter
4 Reflektera över sina egna attityders och värderingars betydelse i mötet med individen, anhöriga och övriga nätverk i olika livssituationer
5 Reflektera över och analysera omgivningens betydelse för barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande och behov
5 Reflektera över och analysera omgivningens betydelse för barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande och behov
Kompetenser
6 Planera, identifiera och diskutera arbetsuppgifter relaterade till aktuellt verksamhetsområde och målgrupp
Innehåll
- Psykologiska perspektiv på barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande belyst ur ett historiskt och samtida perspektiv
- Grundläggande teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi.
- Variation och mångfald kring barns och ungdomars olika erfarenhetsvärldar och livsvillkor samt dess påverkan utifrån socialisationen
- Socialisationsprocessen, individens livsvillkor och utveckling, grupp och samhällsstrukturer samt dess påverkan utifrån ett psykologiskt perspektiv
- Värdegrund och salutogent förhållningssätt
- Interkulturalitet
- Bemötande
- Grundläggande teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi.
- Variation och mångfald kring barns och ungdomars olika erfarenhetsvärldar och livsvillkor samt dess påverkan utifrån socialisationen
- Socialisationsprocessen, individens livsvillkor och utveckling, grupp och samhällsstrukturer samt dess påverkan utifrån ett psykologiskt perspektiv
- Värdegrund och salutogent förhållningssätt
- Interkulturalitet
- Bemötande
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Bedömning
Läranderesultat 1,2 och 3 examineras med skriftlig tentamen
Läranderesultat 4,5,6,7 och 8 examineras med enskild skriftlig inlämningsuppgift
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Bedömning
Läranderesultat 1,2 och 3 examineras med skriftlig tentamen
Läranderesultat 4,5,6,7 och 8 examineras med enskild skriftlig inlämningsuppgift
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Skriftlig tentamen | 15 yhp | IG/G/VG |
Enskild skriftlig inlämningsuppgift | 5 yhp | IG/G/VG |
Seminarium | 5 yhp | IG/G |
Betygskriterier
För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv samt kunna analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer kopplat till kurslitteraturen.
För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv samt kunna analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer kopplat till kurslitteraturen.
Kurslitteratur
Meddelas före kutsstart.